Lovændring – Private kreditorer får snart ret til at lave lønindeholdelse

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88025
    AnonymForfatter

    Dagbladet Børsen skriver i dag:

    Gælden skal trækkes direkte over lønnen

    30-10-2007 07:13 af Nicolai Raastrup & Pia Buhl

    Retsplejerådet er positiv over for at lade private virksomheder gøre udlæg i dårlige betaleres løn. For første gange bakker erhvervslivet op om en lovændring

    Hammeren er på vej til at falde langt hårdere over de dårlige betalere. De juridiske eksperter i Retsplejerådet er positive over for at give private virksomheder lov til at snuppe en del af de dårlige betaleres løn, og dermed er inkassobranchens hedeste drøm et stort skridt tættere på at blive til virkelighed.

    Lønindeholdelse vil give private virksomheder mulighed for at skrabe 6-8 mia. kr. ekstra ind fra gældsryttere hvert år, og efter års bekymring over de administrative byrder støtter de store erhvervsorganisationer nu også en lovændring.

    Efter flere års pres fra inkassobranchen har justitsminister Lene Espersen (K) sat Retsplejerådet til at vurdere, om danske virksomheder skal have mulighed for at gøre udlæg i dårlige betaleres løn, ligesom offentlige myndigheder kan gøre det.

    Og rådsmedlemmerne er så positive over for ideen, at en arbejdsgruppe nu er sat til at finde ud af, hvordan det kan gennemføres i praksis, oplyser Retsplejerådets formand, landsretspræsident Bjarne Christensen til Dagbladet Børsen

    #116826
    MichaelForfatter

    Ja hurra for det nye lovforslag. Måske kan man på den måde slippe for de evindelige RKI-indlæg her på debatten?

    #116828
    AnonymForfatter

    Hvorfor tror du det vil stoppe disse indlæg?

    #116830
    MichaelForfatter

    Nogen mennesker vil utvivlsomt være mere forsigtige med at stifte ny gæld når de allerede er langt ude at svømme, da kreditorerne vil kunne gøre indhug i lønnen. Indlæggene vil næppe stoppe helt, men forhåbentligt vil frekvensen aftage.

    #116832
    AnonymForfatter

    Tja, det giver nok en anden type indlæg.

    Folk vil skrive et eller andet i retning af “Vi er et par med to børn der bor i en lejelejlighed og har ca. 24.000 udbetalt pr måned efter skat til sammen. Kan det virkelig passe at de kan trække 10.000 af vores løn, sådan at vi nu skal leve for 14.000 i måneden med to børn"…. og der vil du så gang på gang skulle svare – ja, det kan godt passe, sådan er reglerne nu. Du må lære at leve for det minimumsbeløb og sandsynligvis finde en billigere og mindre lejlighed.

    Der er mange RKI-registrerede der får en brat opvågning, og et starten vil der lyde et ramaskrig. Desværre tror jeg det bliver ved, for folk skriver ikke i dette her forum før det er for sent, og de har givet op overfor gælden. Først på det tidspunkt lærer de reglerne at kende og indser hvad det vil sige at have gæld.

    #116860
    AnonymForfatter

    Muligvis, men er det ikke lidt hårdt at karakterisere disse indlæg som evindelige ? Du vælger vel selv hvilke indlæg du gider læse og besvare 🙂

    #116862
    MichaelForfatter

    Ja selvfølgelig gør jeg det Pawsen og jeg er for længst holdt op med at forsøge at hjælpe personerne der skriver, men de “forurener" stadig debatoversigten.

    #116868
    AnonymForfatter

    Gud fader bevares, Michael – du vil blive så ked af, at der ikke længere vil være nogle, du kan løfte din moralske pegefinger af og komme med nedladende, bedrevidende og hånlige kommentarer til ;o) Sjovt med dig…. logger man ind igen efter at have været ude i mere end et halvt år, ser man dig stadig 24/7 – jagte nogle, du kan håne og nedgøre. Hvordan dælen har du egentlig tid til at være så meget herinde ?

    Har aldrig rigtig fattet din idé og baggrund for dette ? Du kan jo ganske simpelthen bare lade være med at kommentere eller overhovedet debattere med skyldnere…..og sjovt nok, ser man dig uhyre sjældent deltage i debatten, når den omhandler nogle med økonomisk overskud og styr på deres tilværelse…du er helt klart mest aktiv på skyldner-siden :o)

    Egentlig har jeg ufatteligt ondt af dig ! Tror du lever et meget kedeligt liv og ikke under hverken dig selv eller andre noget godt og dejligt…

    #116876
    AnonymForfatter

    Jo han har sine kæpheste, ham Michael. Fairrates fx. og tidligere også ‘hvor kan jeg låne så jeg kan slippe af med min gæld’. Men bortset fra, så er det da nogle af de mere indsigtsfulde indlæg der kommer fra den side.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.