Northern Rock

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88017
    AnonymForfatter

    Hvad skete der egentlig med Northern Rock ?

    Er det sikkert at starte en opsparing med henblik på pension, jeg mener 5 % er jo svært at opdrive andre steder ?

    Hvad er risikoen ? Og er man dækket med 100 % af de første 300.000 hvis banken nu skulle krakke ?

    Er der nogen bud på ovenstående spørgsmål ?

    MVH Fedterøven

    #116750
    AnonymForfatter

    Ja de først 300.000 er dækkede fuldt ud af indskydergarantifonden.

    Eneste risiko er at du i tilfælde af konkurs mister renteindtægten på pengene fra det tidspunkt hvor banken indgiver konkursbegæring til det tidspunkt hvor garantifonden udbetaler pengene. Men her taler vi om maks 2 måneder, så i praksis betyder det ingen ting.

    Du bør dog være meget forsigtig med at gå over 300.000

    #116756
    MichaelForfatter

    Hvis der er tale om en pensionsopsparing er det meget bedre at oprette en egentlig pensionsopsparing. Ratepension hvis du betaler topskat og kapitalpension hvis du ikke gør. Herved får du fuld fordel af muligheden for skattefradrag for indbetalinger. Ulempen er naturligvis, at pengene er bundet til du skal pensioneres, men hvis det ikke er noget problem er det den bedste løsning.

    Jeg har selv en alm. opsparing i Northern Rock og sover ganske roligt om natten.

    #116760
    JydenForfatter

    Iøvrigt er indskud af hvilken som helst størrelse i øjeblikket garanteret i Northern Rock, idet Northern Rock har indgået en garantiaftale med det britiske finansministerium om 100 % dækning.
    I aftalen som kan ses på bankens hjemmeside under nyheder fra den 9.oktober står bl.a. “Aftalen er gældende så længe den aktuelle uro på finansmarkedet varer. Northern Rock skal betale en passende afgift for forlængelsen af garatien for at sikre, at det ikke giver en konkurrencemæssig fordel.
    Således er alle detail opsparinger garateret og i sikkerhed – både for eksisterende og nye kunder."

    Jeg sover ligesom Michael ganske roligt ved at have min penge i Northern Rock til 5 %, og i øjeblikket også for det der er over indskydergaratifondens grænse på de 300.000 kr.

    #116764
    AnonymForfatter

    Det er rigtigt at der er store fordele ved at oprette en kapital- eller ratepension, fordi du får fradrag for dette indkomstår.

    Men Men Men… Måske skulle du lige vente og se hvem der vinder valget 13. november. Ny Alliance arbejder på at afskaffe det nuværende system, og venstrefløjen ønsker at beskatte pensionsopsparing langt hårdere. Hvis det står til Villy Søvndal og Frank Åen, så bliver reglerne ændret med bagudvirkende kraft!

    #116768
    MichaelForfatter

    Så generalen mener altså, at det fradrag hundredetusinder af lønmodtagere har fået gennem de sidste mange år pludselig bliver opkrævet med tilbagevirkende kraft?!

    #116770
    AnonymForfatter

    Jeg frygter det, og det er hvad SF og EL har meldt ud de ønsker at gøre, lige som det indgår som en del af Ny Allances partiprogram.

    Det er et vidtgående indgrib, som jeg ikke håber bliver en realitet, men risikoen er der.

    I hvert fald er det et område som venstrefløjen vil have gevaldigt fokus på når og hvis de engang skal finansiere deres skattereform.

    #116772
    AnonymForfatter

    Med tilbagevirkende kraft mener jeg naturligvis ikke at fradrag der fx er givet i 2002 pludselig skal tilbagebetales.

    Et eventuelt indgreb vil bestå i at øge den fremtidige beskatning på udbetalinger som vedrører beløb folk tidligere har modtaget skattefradrag for.

    #116774
    MichaelForfatter

    Tja, men det fremgår ikke af SF’s officielle partiprogram?

    http://www.sf.dk/index.php?article=14012

    Jeg er ikke SF’er, men kan altså slet ikke genkende dine udtalelser i deres partipolitik. Intet sted står at de vil pille ved fradragsretten med tilbagevirkende kraft. Kan du ikke lige give et link der understøtter hvad du påstår?

    #116776
    MichaelForfatter

    Nu blander du jo tingene sammen. Et fradrag og en skat på fremtidige udbetalinger er da ikke det samme. Iøvrigt kan en venstrefløjs-regering jo også brandbeskatte almindelige renteindtægter langt højere også ikke sandt?

    Efter min mening er en pensionsopsparing langt mere hensigtsmæssigt ifht. en almindelig opsparing – uanset hvem der er i regering d. 14/11.

    #116778
    AnonymForfatter

    Jeg kan ikke give dig et præcist link, men det er noget der er blevet sagt og skrevet i den offentlige debat flere gange.

    Du vil bl.a. kunne finde det i referaterne af venstrefløjens forespørgsler vedr. EU’s domstolens mulige ulovliggørelse af PAL-beskatningen på pensionsafkast.

    #116780
    AnonymForfatter

    Jeg er fuldstændig enig med dig at reglerne ikke bør laves om.

    Jeg siger blot, at det er blevet sagt fra flere af partierne på venstrefløjen, at pensionsafkastbeskatning er en oplagt finansieringskilde i forbindelse med skattereformer.

    Begrundelsen for at ændre den fremtidige skattesats er netop at neutralisere de tidligere fradrag. Man kan naturligvis ikke “tilbageføre et allerede givet fradrag". Det tror jeg alle er klar over.

    #116786
    AnonymForfatter

    Hvis der er tale om pensionsopsparing, så er det bedre at placere pengene i værdipapirer – gerne inden for en af de ordninger Michael foreslår.
    På NR har jeg lidt opsparing til halvårlig betaling af moms og frivillig indbetaling af b-skat her til nytår. Langtidsopsparing er NR ikke rigtig egnet til.

    #116790
    AnonymForfatter

    5% i renter, hvad er det efter skat?
    Hvis du indskuder beløbet på en pensionsordning i stedet, får du de fleste steder 5,3% og efter PAL skat (15%) giver det en rente på 4,5%.
    Det synes jeg umiddelbart lyder bedre.

    #116792
    JydenForfatter

    Hvilke banker giver over 5 % på pensionsopsparing eller i nærheden af bare 5 %før skat ?? eller begynder vi at sammenligne pærer og bananer ??

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.