RKI-registrering betyder at almindelige ting bliver dyrere

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88013
    AnonymForfatter

    Konsekvenserne af at komme i RKI er langt alvorligere end man lige skulle tro. Der er en masse dagligdags ting der bliver langt dyrere og mere besværlige end de ellers behøvede være.

    Her er en liste over de ting RKI-registrerede ikke kan, eller ofte har vanskeligt ved.
    1. Kan ikke få et almindeligt dankort.
    2. Nægtes ofte adgang til at bruge netbank, selv om der egentlig ikke er nogen god begrundelse herfor.
    3. Nægtes ofte at få lov til at skifte bank, selv om bankerne godt ved, at alle har ret til at oprette en nemkonto i en hvilken somhelst bank.
    4. Kan ikke bruge de billige telefonselskaber som M1, CBB, Telmore, fordi det kræver dankort at tanke op på nettet.
    5. Kan ikke bruge billige internetselskaber som Fullrate, der ligeledes kræver optankning via dankort.
    6. Ofte giver det også problemer at oprette almindelige telefonabonnementer.
    7. De fleste forsikringsselskaber kræver enten at kunderne slet ikke må være RKI registrerede (som GF-Forsikring) eller kræver, at kunden betaler 25% ekstra for alle forsikringsprodukter (IF Forsikring).
    8. Man kan ikke spare op til en udbetaling på en lejlighed i sin bank, fordi man hele tiden risikerer, at kreditorerne skal gøre udlæg i saldoen.
    9. Man kan ofte gøre en billig handel på nettet, men det kræver typisk dankort hvilket afholder alle RKI-registrerede fra at spare penge.

    Dette er bare et lille udpluk af det mange frustrerede RKI-registrede har givet udtryk for her på sitet.

    Så hvis man skal give et godt råd til dig der står med det ene ben i RKI-graven, så er det at lade være med at slippe tøjlerne og give op. En RKI-registrering er lammende for alt!

    #120598
    AnonymForfatter

    Hei

    Jeg bor i Norge og har havnet i en RKI-“klemme". I fjor sommer leide jeg et hus i Italia, gjennom et italiensk reisebyrå, og betalte alt med en gang etter oppholdet på stedet. Men for en uke siden mottok jeg et anbefalet brev, der det stod at jeg var skyldig ca 7000 DKK til et dansk reisebyrå (inkassokrav). Men jeg har aldri hatt noen kontakt, benyttet meg av noen tjenester eller leid noe hus av dette byrået. De har sendt flere vanlige brev til tre personer med samme navn, i Danmark og Norge. Men det som jeg ser som en mulig grunn for dette, er at det er 800 dansker og 20 nordmenn som har samme navn som det står på brevet. Det anbefalede brevet mottok jeg etter at fristen for inkassokravet var utgått. I dette brevet stod det også en trussel om at jeg ville havne i RKI-registeret dersom innnkassokravet ikke ble innfridd. Nå vet jeg ikke om jeg har blitt registert, jeg har forsøkt å avklare sakene med reisebyrået, men jeg finner ikke ut noe. Er det noen måte jeg kan kontrollere om jeg er registrert?
    Og en annen ting: Jeg kan bevise at jeg aldri har leid noe hus fra dette byrået, ettersom de hevder at leietakeren har bodd på en annen adresse enn det jeg har hatt de siste årene, denne adressen har jeg aldri vært registrert på. Og jeg har og kvitteringer og opplysninger som beviser at jeg oppholdt meg en annen plass i Italia i det påståtte tidsrommet. Kan jeg dersom jeg har blitt registrert, komme meg ut av registeret? Saken er på vei i retten fordi ingen svar kommer fra byrået, hvis jeg får en rettslig dom i mitt favør, er det fremmende for min sak?

    Takker på forhånd for alle svar.

    #120602
    AnonymForfatter

    Hvis du meddeler RKI og Inkassofirmaet, at du ikke anerkender at skylde pengene, så kan du ikke registreres RKI og inkassosagen skal stoppes.

    Herefter skal det firma der mener at have penge tilbage indbringe sagen for retten for at få fastlagt at du skylder dem penge. Først når der er faldet dom, kan der optages RKI-registrering og gøres udlæg for beløbet.

    Men det er altså vigtigt du går aktivt ind i sagen, og meddeler både inkassofirmaet og RKI i form af rekommanderede breve, at du bestrider at skylde beløbet!

    #120612
    MichaelForfatter

    Menelaos

    ad punkt 8: Eftersom et realkreditlån/boliglån alligevel er udelukket med en RKI-registrering, er en opsparing til udbetaling alligevel spild af tid. Opsparingen er bedre brugt som afdrag på den gamle gæld.

    #120650
    AnonymForfatter

    Hvornår mon det bliver indført at debitorer kan gå til kongens foged for at kræve løntilbageholdelse for at få inddrevet deres private gæld hos deres debitorer?

    Jeg syntes man har snakket om det gennem flere år, at det snart ville blive vedtaget af folketinget, men man har ikke hørt mere. Eller skulle det vedtages her sidst på året? Der skulle vist være flertal for at ændre “systemet".

    Nej, bare rolig jeg skylder ikke selv nogen noget, men man har indtrykket af, at en del brugere her på mybanker har en del gæld, og ikke kan forstå at det har vide konsekvenser, og fremover måske endnu mere.

    #120652
    AnonymForfatter

    Vigtig rettelse:

    Det sidste ord skulle selvfølgelig have være kreditorer.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.