Fordele/ulemper prioritetslån/kreditf.lån

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88010
    AnonymForfatter

    Når man læser på disse sider er der skrevet en del om det at vælge et prioritetslån, evt. i stedet for et kreditforeningslån.
    Som jeg ser forskellen, så betaler man af på et kreditforeningslån hver måned (afdragsfrit eller ej) med en rente beregnet af hovedstolen. Den del af lånet som evt. ikke er brugt, kan man sætte ind på en opsparings-konto, og dermed få den rente, som er på denne konto. Udlåns-renten på kreditforenings-lånet vil formentlig være højere end indlånsrenten for opspaingskontoen.
    På et prioritetslån betaler man også rente, men kun af hvor meget der er brugt af lånet, og skulle prioritetslåns-kontoen stå i positiv, får man samme indlånskonto af det indestående, som man ville have betalt i udlånsrente.
    Umiddelbart synes jeg, at det derfor lyder mest fordelagtigt, at tage et prioritetslån fremfor et kreditf.lån, hvis man skal tage et tillægslån.
    Men der må være nogle ulemper også?
    Formentlig er udlånsrenten højere på et prioritetstillægslån, end på kreditforeningslån. Eller…?
    Men er der andre ulemper, som man bør tænke på?
    På forhånd tak for evt. svar.

    #116670
    AnonymForfatter

    Det kan være du skal betale en årlig provision af kredittens maksimum på dit prioritetslån. Det kan fx være 0,50% p.a

    #116674
    AnonymForfatter

    Ja det er selvfølgelig træls, hvis der er en sådan årlig afgift. Det er også en slags penge.
    Men kan man slet ikke sige mere negativt om disse lån ift. kred.f.lånet???
    Hvis ikke så lyder det jo som om man burde tage prioritetslånet???

    #116676
    fk2001Forfatter

    Den vigtigste forskel er at prioritetslånets rente er variabel modsat realkredit som er fast. Du kan heller ikke score en kursgevinst som ved et fastforrentet lån ved en evt. rentestigning. Du vil derimod få en rentestigning ved prioritetslånet, som nemt kan stige til mere end hvad du kunne have betalt for fastforrentet lån.

    Det var nok de ulemper jeg kunne tænke på.

    Lige nu er rentespændet mellem den korte og lange rente meget lille, hvilket umiddelbart gør fastforrentet realkredit til et bedre valg, efter min mening. Omvendt hvis du mener at renten har toppet og vil falde på et tidspunkt, så er prioritetslånet bedst.

    #116684
    AnonymForfatter

    Ok – tak for gode svar.
    Efter at have læst jeres svar og nu også læst mere om samme emne andre steder på nettet, kan jeg godt se, at der er diverse fordele/ulemper. Jeg tror, at jeg kan træffe et valg nu.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.