Råd om tilbygningslån

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #86841
    AnonymForfatter

    Hej alle debatører.

    Jeg er ved at lave et lækkert 40 m2 køkken alrum. Jeg har lavet alle rammerne (gulvvarme, nye vægge, el og isolering), men mangler nu nogle kontanter til at købe (hvidevarer køkken elementer, trægulv). Jeg skal derfor ud og låne omkring 75.000.

    Hvad er billigst for mig ? Jeg har huset finanseret hos Nykredit 24 år tilbage fra nypris på 1.3 mill. Hvor der er 200.000 i et boliglån og 1 mill i kreditforeningslån.

    Vil det været billigst at tage fat i dem og få et lån i boligen imod forventet stigning af ejendomsværdien, eller er der andre muligheder på nettet der kan være lige så billige ? Jeg forventer at afdrage lånet over højest 5 år.

    #103886
    MichaelForfatter

    Man kan ikke få et lån imod “forventet værdigstigning" i boligen. Kreditinstituttet tager udgangspunkt i en konkret vurdering af boligen, som bekendt kan belånes op til 80% på denne måde. Du skriver ikke hvor meget vurderingen lyder på lige nu, men jeg kan måske gætte mig til, at du har boet i huset i 6 år? (30-24 år, som er restløbetiden på dit kreditforeningslån). Hvis det er korrekt, er din bolig sandsynligvis steget en del i værdi. Hvis der er friværdi nok i din bolig vil jeg foreslå, at du omlægger boliglånet (som vel lyder på 7-8%?) på 200.000 til et kreditforeningslån på 275.000. Dette kunne med fordel være et F1-lån, som kan fås <3% lige nu. Løbetiden/månedlig ydelse må du jo prøve at vurdere, men du kan temmelig sikkert få en kortere løbetid med samme månedlige ydelse som du har idag. Vil du f.eks. afdrage over 10 år, bliver den månedlige ydelse ca. 3000 kr. før skat.

    Herved sparer du en del renter på boliglånet samtidigt med, at du får 75.000 i hånden til indkøbene.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.