gældsernæring pga sygdom

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87985
    AnonymForfatter

    jeg er lidt flov over at skulle spørge herinde. men det er for dyrt at få svar fra en advokat.

    kan man få gældsernæring selvom man har fast ejendom?

    eller skal man bo i lejebolig?

    min gæld skyldes en sindslidelse og er på 500.000kr. og ingen friværdi, da den allerede er brugt til at sætte gælden ned med. men sygdommen er jeg raskmeldt fra, men skal jeg sælge mit hus og bo i lejebolig for at få evt. gældsernæring?

    ved denne debat køre herinde tit, men har prøvet at finde et svar på spørgsmålet.

    #116326
    MichaelForfatter

    Jeg har desværre ikke svar på dit spørgsmål, men prøv at kontakte advokatvagten – det er ganske gratis. Se følgende link:

    http://www.familieadvokaten.dk/emner/162.html

    #116328
    AnonymForfatter

    Kære Migo

    Jeg mener du skal søge seriøs rådgivning. Dit spørgsmål er alt for alvorlig til at løses ved “rådgiverne" i dette forum.

    http://www.advokatsamfundet.dk/Default.aspx?ID=11771

    Her vil du finde en lang række af steder, hvor du kan få et seriøst svar på dit spørgsmål. Advokatvagten koster ikke noget og du får endda et fornuftigt svar, der kan bruges til noget!!!!!

    #116330
    AnonymForfatter

    Hej

    Det er ikke flovt at spørge.

    På Familieadvokaten.dk ligger en masse om gældssanering. Bl.a. kan man læse, at “Du kan godt få lov til at beholde en ejerbolig eller en andelsbolig, som står i dit eget navn, hvis der kun er en mindre friværdi og boligudgifterne skønnes at være rimelige sammenlignet med en lejebolig".

    Du kan på Domstolsstyrelsens hjemmeside også læse om gældssanering, bl.a. ligger der en vejledning og en ansøgningsblanket. Gå ind på dette link: http://www.domstol.dk/BLANKETTER/GAELDSSANERING/Pages/default.aspx

    Held og lykke.

    Venlig hilsen
    Nuser

    #116368
    AnonymForfatter

    Du har væsentlig større chance for at få bevilliget din gældssanering, hvis du hyrer en advokat. Den slags er for kompliceret til at du kan varetage det selv.

    Gældens størrelse og måden den er opstået på taler for at du kan få gældssanering.

    MEN – det kræver du har det juristerne kalder “stabile økonomiske forhold", altså enten få tilkendt førtidspension, finder fast arbejde, eller er så længe på kontanthjælp at der synes at have indfundet sig en stabilitet, så det er usandsynligt du kommer ud af det. Er man midlertidig arbejdsløs i nogle år, kan man ikke få gældssanering!

    Hvis du fx har fået fast arbejde, og du lever alene, så er det meget sandsynligt, at en gæld på 500.000 vil blive vurderet som udsigtsløs stor, hvormed du kan få gældssanering. Dog vil din alder betyde rimelig meget, da en “ung" 30-årig har meget bedre mulighed for at få gælden betalt ned end en 55-årig med 5 år tilbage på arbejdsmarkdet.

    Men som sagt, det er ikke realistisk du kommer igennem med det uden advokatbistand.

    #116370
    AnonymForfatter

    Til det med at beholde huset, så vil det altid bero på en konkret vurdering:

    Ja, du kan beholde huset forudsat:
    1. At der ingen friværdi er.
    2. Det vil formentlig være et krav at du ikke afdrager på hovedstolen, dvs. der skal være afdragsfrie lån i huset.
    3. At du ikke opnår urimelig luksus i forhold til en lejebolig ved at beholde huset.

    Gældssanering går jo ud på at man lever et “simpelt sparsomt liv" i 5 år, hvor man overholder ordningen til punkt og prikke. Derefter er man fri.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.