AFDRAG PÅ BOLIGEN

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87982
    AnonymForfatter

    Så i kan se er jeg hel ny på dette forum og håber jeg har ramt det rigtige forum
    Men mit spørgsmål er jeg har en bolig hvor jeg betaler 7300kr.- brutto om mdr på et lån på 1400000kr.- med afdrag som er 2700kr.-

    Hvis jeg nu tager et afdragsfri lån på 1400000kr.- hvor brutto ydelse er 6000kr.- uden afdrag og de penge som skulle bruges til at afdrage på gælden på huset bliver sat ind på en ratepension hvad vil jeg da spare ved det.

    Jeg ved godt at min gæld på boligen bliver den sammen hele tiden men renteudgiften på min selvangivelse bliver jo også den samme
    og hvis pengene bliver sat ind på denne ratepension kan den jo trækkes fra og da jeg betaler topskat skal jeg vel betale mindre i skat

    men igen er det en god ide at tage et afdragsfri realkredit lån i sin bolig og sætte de penge som ellers skulle gå til boligen på en ratepension

    Håber at man forstår hvad jeg menere

    henrik,

    #116286
    NultopskatForfatter

    Der er et meget vigtigt punkt du helt glemmer, de penge du vil indbetale på ratepension, hvad bliver de investeret i ? og til hvilken rente ?
    Derudover har du vel selv bemærket at din rentebetaling vokser med 1.400 kr/md, så det er yderst vigtigt hvad din indbetaling investeres i.

    #116288
    AnonymForfatter

    Jeg vil sætte de penge som skulle afdrag på lånet til huset ind på pfa ratepension hvor jeg sætter min og fra min arbejsgiver 3300kr.- ind i forvejen renten er 4.5%

    #116292
    NultopskatForfatter

    Ok Henrik i mangel af oplysninger fra dig laver jeg nogle antagelser.

    1. Du har i dag et flekslån, der skal refinansieres pr. 01.01.08
    2. Du ønsker at beholde beløbet 7.300

    Grundet stigende rente kompenseres i indbetalingen således at dit disponible beløb ikke påvirkes.
    Du opnår hermed en indbetaling på 1.300 kr/md = 15.600 kr/år
    Skatteuvæsenet betaler 60 % dvs. 9.360

    Du kan altså vælge at få 9.360 kr. i hånden
    Eller du kan vælge at øge din indbetaling til 26.000 pr. år =2167 kr/mdr hvoraf uvæsenet betaler de 60 %

    Derudover bør du overveje din placering af beløbet altså du låner til 5,3 % og anbringer til 4,5 %, Hvordan synes du selv det lyder…OK skatteuvæsenet kompenserer med fradrag således at det nærmer sig at gå lige op, men hvad med selv at investere i obligationer eller aktier.
    Du kan f.eks købe 30 årige 6% obligationer til kurs 100, eller lidt aktier.
    Næsten alle andre muligheder er bedre end pensionselskabet !

    Noget helt andet er at du erstatter fri opsparing med bundne midler.
    Desværre har politikkere kig på folks bundne opsparinger.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.