Northern Rock i dyb krise

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 68 i alt)
  • Indlæg
  • #115948
    AnonymForfatter

    Northern Rock overlever ikke krisen
    Northern Rock overlever ikke krisen som selvstændig bank. Ifølge Financial Times har englænderne trukket over 10 mia. kr. ud fredag og det vil fortsætte i den kommende tid. Hvis ikke Bank of England havde stillet likviditet til rådighed var banken allerede lukket – se blot denne artikel fra FT her til morgen:

    “If Northern Rock is not bust it is only because of the Bank of England and the government don’t want it to be. Call it what you like, but this bank ran out of money and can no longer fund all its liabilities, let alone finance its aggressive business model. It is not an innocent victim of events far away, as chief executive Adam Applegarth portrayed it on this morning’s call; it has had to be rescued because its strategy made it more vulnerable to those events than others’. One of our reporters listening to Applegarth on the analysts’ call this morning was struck by how laid-back and quick to blame others he was."

    #115950
    JydenForfatter

    Det er der nok delte meninger om. BBC har tidligere idag sagt at man slet ikke har trukket på Bank og Englands lovede likviditet. 10 mia.kr. skal også ses i forhold til det de forvalter.

    Ifølge FT den sidste måendstid er der jo interesserede købere af Northern Rock hvis det skulle blive aktuelt.

    #115954
    AnonymForfatter

    Lige for god ordens skyld, ingen banker er sikre imod run på banken, ligemeget hvor stor en kapitaldækning de iøvrigt har.

    Nationalbanken er da også ude og berolige det danske marked jf. artikel på EPN “Nationalbanken: Dansk finanssektor godt rustet":
    http://epn.dk/okonomi/article1089833.ece

    Faldt iøvrigt lige over følgende bemærkning på FT.com “Continental Europe is more conservative, with higher deposit-to-loan ratios than the UK. More at risk may be some hedge funds and investment bank vehicles that look scarily similar to Northern Rock. Worse, they are geared.
    “, jf. link: http://www.ft.com/cms/s/1/5d8f8f8c-629d-11dc-b3ad-0000779fd2ac.html

    Det kan jo udvikle sig til en hel epidemi, hvis flere gearede investerigsforetagender falder, hvad så med de banker der har finanseret disse foretagender, hvor solide er de så?

    Konklussionen må vel være, at p.g.a. af usikkerheden i / omkring finanssektoren og kreditmarkedet, i øjeblikket, er det kun en lille tue der skal til for at vælte et stort læs?

    Og som sædvanligt er Finanstilsynet, med deres hemmelighedkræmmeri, ikke til meget hjælp for den private små-opsparer. Det ville jo være interessant at vide, hvilke banker der har den bedste og dårligste fundering, samt deres risikoprofil iøvrigt, d.v.s. hvilke typer risikobetonede forretninger indgår banken i, og hvor stor en eksponering har de.

    Måske var det en idé til endnu et punkt på Mybanker, så brugerne ud over at se hvor de kan få de bedste priser, også kan sammenholde priserne med en risikovurdering, evt. i form at en subjektiv analyse af bankregnskaber mv.

    #115956
    AnonymForfatter

    Ups der var lige denne fra FT.com også “Stopping a run", jf. link: http://www.ft.com/cms/s/0/cd473ad8-62f1-11dc-b3ad-0000779fd2ac.html

    “….Northern Rock and its shareholders cannot be allowed a happy ending. The Bank of England’s job is not to nurse the institution back to health, but to tide it over until it can be sold to a strong buyer, for whatever price it will now fetch.

    British customers of Northern Rock need to work out what to do in the meantime. Borrowers have little to worry about. Depositors with more than the £35,000 that is wholly or partially protected by the Financial Services Compensation Scheme face more of a decision.

    But the Bank of England has placed taxpayers’ money on the table to protect Northern Rock. Having come this far the Bank will find it hard to let Rock customers suffer."

    Bemærk specielt bemærkningen PARTIALLY PROTECTED by the Financial Services Compensation Scheme, hvad / hvem dækker det over?
    Var det det der stod skrevet med småt?

    #115958
    ahkForfatter

    “The large print giveth, and the small print taketh away," som man siger 🙂 Tak for disse indlæg, S-J. I går aftes på JP kom også denne artikel: “Briter står i kø foran Northern Rock-filialer" http://epn.dk/finans/pengeinstitutter/article1090108.ece Da jeg så billedet af de flygtende kunder udenfor NR, må jeg indrømme at jeg blev grebet af samme skræk: jeg må ud af den bank!

    #115960
    ahkForfatter

    Er dette ikke udtrykt kort og godt ved solvensprocenten? Eller hvad dækker det begrebet overhovedet over? Orv! Her kan jeg se det: “Solvensprocent er et nøgletal for kreditinstitutter, der beregnes som basiskapital i forhold til de risikovægtede poster. Se også solvenskrav." / “Solvenskrav er betegnelsen for finansielle virksomheders lovmæssige kapitalkrav. I et kreditinstitut skal basiskapitalen udgøre mindst 8 pct. af instituttets risikovægtede poster. I et pensionsselskab beregnes solvenskravet med udgangspunkt i livsforsikringshensættelserne med en række mindre tillæg. Se også solvensprocent." http://www.nationalbanken.dk/C1256BE2005737D3/side/Finansiel_stabilitet_2006/$file/kap09.htm

    #115962
    ahkForfatter

    Det er en fremragende ide! Dog er jeg noget betænkelig ved “en subjektiv analyse." Det gode ved MB er jo, at her bliver den bankkunde tilfredsstillet hvis holdning er: “just give us the facts mam." Er der noget der taler imod, at en sådan objektivitet skulle kunne findes også på dette område? Det siger sig selv, at de to parametre, priser og solvens, skal køres sammen, således at man med det samme har resultatet af en vægtning: pris mod solvens.

    #115972
    JydenForfatter

    Jeg har selv forbindelse til Spar Salling – lønkonto. Du får 4.75 % af Garantkapitalen der ikke er omfattet af indkydergarantifonden. Den garantkonto du kan oprette hvis du har 40.000 kr. i garantkapital giver efter deres prisliste “kun" 4,25 % og ikke 4.75 % som du skriver.

    #115976
    ahkForfatter

    Tak for dit svar, Jyden! Så må jeg have misforstået det. Jeg er også lidt tungnem i pengesager 🙂 Overgangen fra 3,9% på den lønkonto som jeg allerede har i SpS og så til 4,25% – det er jo ikke værd at skrive hjem om. Jeg har kontaktet Helgenæs Sparekasse i går via email. Jeg håber de kan komme med et ordentligt tilbud til mig.
    Mvh
    ahk

    #115996
    AnonymForfatter

    Northern Rock er nu sat til salg…
    http://epn.dk/finans/pengeinstitutter/article1091021.ece

    #116000
    AnonymForfatter

    Citeret fra Børsen
    Eksperter advarer om risiko ved bankkonti
    17-09-2007 07:27 af Ursula Rechnagel, Anne Houmann, Kathrine Rossau & Christian Kjærgaard
    Så sikkert som penge i banken. Når danskerne sætter deres penge ind på en opsparingskonto i banken, sker det som regel i tryg forvisning om, at pengene er anbragt i ly for stormene på de globale værdipapirmarkeder.

    Men nu advarer eksperter om risikoen for tab på ganske almindelige bankkonti i kølvandet på den såkaldte subprime-krise, der har skabt akut pengemangel i en række banker.

    Senest er britiske Northern Rock, som markedsfører sig med »svinefed rente« til danskerne, røget ud i dyb krise. I fredags måtte den britiske centralbank, Bank of England, komme Northern Rock til undsætning med et nødlån som følge af alvorlige likviditetsproblemer.

    Det fik mange – herunder også danske – kunder til i panik at trække deres penge ud af Northern Rock, trods bankens ihærdige forsøg på at forsikre markedet om, at den fortsat er bundsolid. »Vi anbefaler kunderne, at man – hvis der er en risiko, eller man føler sig utryg – kun har penge stående, der er omfattet af indskudsgarantien,« ser økonom Carsten Holdum, Forbrugerrådet.

    Han peger på, at forbrugerne i dag er beskyttet af Indskydergarantifonden, som dækker indlån på op til 300.000 kr. efter fradrag af lån, hvis Northern Rock eller en anden bank på det danske marked skulle krakke.

    Hvad nu hvis man har mere end 300.000 kr. i Northern Rock?

    “Så er tiden inde til, at man kunne overveje at placere dem i en anden bank. Har man det godt med at være dækket fuldt under indskudsgarantien, så skal man holde sig under de 300.000 kr.," siger Carsten Holdum, men understreger, at Forbrugerrådet ikke ser nogen overordnede faresignaler i den danske banksektor.

    #116006
    ahkForfatter

    Jeg har netop ringet til Helgenæs Sparekasse da de endnu ikke har besvaret min mail fra i lørdags. Telefonsvareren siger at de har åbent tirsdag og torsdag! Hva’ fa’en er det for et foretagende?
    Mvh
    ahk

    #116008
    AnonymForfatter

    Du kunne også vælge en bank med et marmor-lokale på hvert andet gadehjørne.

    #116010
    ahkForfatter

    Tak, det har jeg! 🙂 Jeg har gang i tre pengeinstitutter. Det mit sp. sigter til er, om der er nogen der har erfaringer med HS. Det var jo Peter C som nævnte dem, så jeg håber at han melder tilbage på mit sp.
    Mvh
    ahk

    #116012
    AnonymForfatter

    Hej, Er der nogen af jer, der har penge i Northern Rock, der har lyst til at fortælle om jeres overvejelser til TV2 til i aften?
    Mit telefonnummer er 61 55 19 40. Ring endelig også, hvis I kender én, der kunne have lyst til at deltage.

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 68 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.