Northern Rock i dyb krise

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 68 i alt)
  • ahkForfatter
    Indlæg
  • #87947
    ahkForfatter
    #115886
    AnonymForfatter

    Hej,

    Bør man hæve sine penge og flytte dem til Nordea eller Danske Bank hvis man har over 300.000 kroner stående i Northern Rock?

    Spurgt på en anden måde – er der nogen sandsynlighed for at NR går konkurs?

    På forhånd mange tak.

    #115888
    ahkForfatter

    Det tror jeg ikke vi behøver for alvor at frygte. Jeg har selv 3 stående. Men, på den anden side, det kommer bag på mig at NR er gerådet ud i disse problemer. Jeg har postet linket netop for at høre hvad andre mener, dvs. om vi bør til at tænke på at flytte pengene. Indtil videre tager jeg det roligt. Jeg ved at der er andre brugere som har mere end 3 stående. Gad vide hvad de gør…

    #115890
    NultopskatForfatter

    Sandsynligheden er der altid. Banker kan gå konkurs lige som alle andre virksomheder.
    Hvis du sover bedre om natten og kan undvære den ekstra pct point, så flyt alt over 300.000

    Har du indlån på over 300.000 permanent bør du nok overveje andre muligheder…

    #115892
    AnonymForfatter

    Northern Rock er eksponeret med en meget høj risiko. Både i forhold til deres usikre boliglån i UK, men også i forhold til, at de ikke har afdækket valutarisikoen i deres funding. Det betyder bl.a. at de nu også får store valutatab på indeståender i Danmark og i andre lande, da pundet er raslet ned pga deres krise. Jeg vil kraftigt anbefale at man ikke har mere stående i Northern Rock end der er dækning for i garantifonden. Hvis man skal bruge sine penge inden for overskuelig fremtid ville jeg nok flytte dem alle til en anden bank. En eventuel konkurs tager meget lang tid at udrede og i denne periode kan man ikke være sikker på at kunne disponere over sine penge. De engelske myndigheder (og den engelse garantifond) er ikke kendt for at handle hurtigt.

    #115894
    ahkForfatter

    Hvor ved du egentlig dette fra? Det lyder umiddelbart sært at en professionel spiller skulle vælge at gamble i forhold til noget så usikkert som valuta. Det er da topmålet af uprofessionalisme hvis det er sandt hvad du antyder.

    #115896
    JydenForfatter

    Meddelelsen fra Bank of England om støtte kan ses via et link på http://www.epn.dk, og her skriver Bank of England at Northern Rock har"a good quality loan book"

    #115900
    AnonymForfatter

    Spørgsmål;
    Hvis man f.eks har 275.000 stående på en NR konto.
    NR går konkurs – og man dækker op til 300.000.
    Men får man renterne af de 275 – og op til 300.
    Eller skal man ikke forvente at få renterne udbetalt…??

    #115902
    JydenForfatter

    Ifølge brochuren på http://www.indskydergarantifonden.dk får du den aftalte rentesats med i opgørelsen af indeståendet indtil en evt.konkursdato som jeg læser det.

    #115904
    AnonymForfatter

    Northern Rock havde i 2005 et tab på ca. 600 mio. DKK relateret til ineffektiv hedging af treasury-risici. For 2006 var beløbet et overskud på ca. 20 mio. DKK, så det tyder på, at de ikke har foretaget en effektiv hedging af valutariske risici. Og hvordan skal de ellers opnå en rentabel margin når de giver 5% i Danmark og låner ud til 7,4% i UK. Det levner ikke meget plads til operationelle omkostninger i Danmark og UK samt omkostningerne til afdækning af valutakursrisikoen. Men du kan jo prøve at spørge dem direkte.

    #115906
    ahkForfatter

    Næh, så tror jeg mere på din kritiske analyse! 🙂 Tak for info!
    Med venlig hilsen
    ahk

    #115910
    AnonymForfatter

    Nultopskat – LIGE MINE ORD!

    Jeg er glad for at der nu er andre der begynder at stille spørgsmålstegn ved NR….

    #115912
    AnonymForfatter

    CvK skriver “Hvis man skal bruge sine penge inden for overskuelig fremtid ville jeg nok flytte dem alle til en anden bank"

    Hvad er tidshorisonten?

    #115914
    AnonymForfatter

    Hej,

    Mange tak for jeres feedback.

    Jeg har ingen planer om at skulle bruge pengene indenfor de næste 2-3 år.
    Findes der et fornuftigt alternativ der kan give blot f.eks. 4% i rente?

    #115916
    ahkForfatter

    Ja, så er der jo SF: http://www.sparekassenfaaborg.dk/ %5 12 md. binding.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 68 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.