Boligkøb

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • stypinskyForfatter
    Indlæg
  • #87928
    stypinskyForfatter

    Jeg overvejer at købe hus. Det hele er afklaret med banken og jeg har fundet drømmehuset! Der er dog nogle ting ved huset om skal laves, og derfor ønsker jeg at presse sælger i prisen.

    Ejendomsmægleren (Danbolig)har i stedet foreslået at at jeg betaler den fulde pris på huset, og derefter skal sælger udskrive en check på det afslag vi nu bliver enige om. Han siger det har noget med renter osv at gøre. Men jeg aner ikke hvordan jeg skal forholde mig til det. Er der nogle af Jer der kender til det?

    Hilsen boligkøberen!

    #115702
    AnonymForfatter

    Det lyder som om ejendomsmæglerens honorar er baseret på skødeprisen!!

    #115708
    AnonymForfatter

    Hej Boligkøber
    Jeg har selv lige været udsat for det samme da jeg snakkede afslag med en ejendomsmægler, så jeg tror det er meget brugt og ideen er også god nok. Jeg skal prøve at forklare det så godt jeg kan.

    Lad os sige du skal have et afslag i prisen på 100.000 fordi du skal lave renoveringer for det samme beløb. Hvis du får afslaget på de 100.000 skal du efterfølgende selv ud at låne disse penge for at fortage den forestående renovation. Den rente du skal låne de penge til vil være et almen boliglån hvor du ikke stiller din bolig som sikkerhed og renten vil nemt kommer over 10% og et sådan lån vil have en kort løbetid så den vil tage en større del af dit rådighedsbeløb.

    Hvis du i stedet betaler den fulde pris for huset og får en check på de 100.000 så du kan renoverer huset har du brugt den samme penge, men i sidstnævnte situation vil du have en meget bedre fordeling af dine lån da du vil have mere placeret i en kreditforening eller lignende i forhold først nævnte situation. Lad mig prøve at give et eksempel med et hus til 1.100.000

    Afslag på 100.000
    Prisen bliver så 1.000.000 og du vil kunne låne pengene på følgende vis:
    800.000 til en fast rente på 6% hos en kreditforening
    300.000 til en variabel rente på ca 10-11% dette beløb er de 200.000 til huset samt de 100.000 du selv skal financiere til renovation af huset.

    Check på 100.000
    Prisen er så 1.100.000 og du vil kunne låne pengene på følgende vis:
    880.000 til en fast rente på 6% hos en kreditforening
    220.000 til en variabel rente på ca 10-11%
    Og du står med 100.000 i hånden til at renoverer dit hus for.

    Dette er forskellen og der findes forskellige måder at låne på med fast/variabel rente og med mulighed for afdragsfrihed, ditte ting ændre ikke på hvad jeg har skitseret, da fordelen er størrelsen på det billige lån kontra det dyre.

    Jeg håber dette hjalp dig i din beslutning om hvordan du skal stille dig i forhold til mæglerens udspil

    Wilhelm

    #115712
    AnonymForfatter

    Hvis det står i købsaftalen at der gives afslag må der ikke lånes mere end 80 %….
    Så forskellen er ens…

    I hvilke banker har de boliglån på 10-11%??????

    #115714
    AnonymForfatter

    Der må jeg være enig – ellers ville der jo gå “inflation" i belåningsgrænserne

    Et eksempel:

    Man køber et hus der er til salg for 1,6 mio – man aftaler med sælger at der sælges til 2 mio men med en check på 400.000!! Skal man så kunne opnå 100% finansiering i realkredit?

    Er der nogen derude der kender loven?

    #115718
    fk2001Forfatter

    Dette er blot et gæt, men jeg tror at der er for meget korruption i skattesystemet til at man kan aftale med sælger at man modtager (eks.) 100.000 skattefrit til at lave reparationer for.

    Egentlig er det vel også forkert da man som Gode Råd skriver kan få boligen financieret med realkredit udover de normale 80%.

    #115720
    stypinskyForfatter

    Tak for svaret Wilhelm.. Det hjalp på forståelsen!

    #115728
    AnonymForfatter

    Det er netop “fidusen" at der ikke er afslag i prisen på den omtalte måde og derfor vil de 80% blive et større beløb som i mit eksempel.

    Og med hensyn til de renter på 10-11% procent så er det hvad jeg har fået oplyst renten til på de penge man skal låne til at finansierer de sidste 20% med, jeg er selv i tvivl om denne rente og har derfor lavet et indlæg om netop dette emne.

    Wilhelm

    #115736
    AnonymForfatter

    Jeg er overbevist om at den “regel" ikke tåler dagens lys…… Hvis det er generelt at Danbolig gør disse ting må der vel ske en form for tilsyn med dem…..

    De 10-11% er nok rigtigt nok hvis ikke der er pant i boligen, ellers er det vel omkring de 7%….

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.