Hvis Northern Rock må lukke….

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87912
    AnonymForfatter

    Fandt dette på Business.dk

    “Forleden meddelte ledelsen, at indtjeningen er lavere end forventningerne, og det sendte straks aktien ned med 12 procent. Siden årsskiftet er selskabets aktier, der er noteret på børsen i London, faldet med næsten 40 procent.

    Danske kunder har sat cirka tre milliarder kroner ind på en konto hos Northern Rock, der i øjeblikket tilbyder 5 procent i rente. Den britiske bank er omfatter indskydergarantifonden i Danmark. Det betyder, at indskud op til 300.000 kr. er sikret, hvis banken må lukke."

    http://www.business.dk/article/20070824/finans/70824033/

    #115492
    SoleilForfatter

    Eftersom Northern Rock er en filial, ikke et datterselskab, dækkes tab for indskydere formentlig også af den engelske lovgivning – såvidt jeg ved med cirka 50.000, så alle med indskud under cirka 350.000 kan sove roligt.

    Men det kan nu nok også kunder med endnu højere indskud, for et fald i aktiekurserne betyder jo ikke, at en bank er på fallittens rand, faktisk betyder børskursen ikke umiddelbart noget som helst for bankens drift. Et fald betyder først og fremmest, at aktionærer-ne frygter et fald i overskudet (og dermed i dividendeudbetalingen) som følge af større tab på udlån. Alle danske bankaktier er faldet i år, Sydbank er over de sidste 3 måneder faldet cirka 20% i aktie-værdi – uden at nogen dog vist af den grund skal frygte en fallit.

    Men selvfølgelig kan banker som enhver anden virksomhed krakke. Det sker ikke så tit pga tilsyn og ret strikse lovkrav om sikkerhed, men det sker. Hvis det er en lille bank, der krakker, kan det koste indskydere med store beløb et tab, selv om indskydere står i 1. række ved konkurs, de, der allerførst mister deres penge, er aktio-nærerne. Hvis det er en stor bank, der går ned, viser erfaringen (fra flere lande, deriblandt Norge for nogle år siden og fra Dan-mark i 1920-erne), at så går staten ind med massive lån, for en stor banks fallit river så meget med sig i faldet, at det kan være helt ødelæggende for samfundsøkonomien.

    #115498
    AnonymForfatter

    Korrekt – “NORTHERN ROCK BANK DANMARK, FILIAL AF NORTHERN ROCK PLC, ENGLAND" kan ikke krakke. Den engelske bank (inkl filialer) kan. Jeg sover roligt om natten alligevel

    #115508
    AnonymForfatter

    Dækningsbeløbet er vist 300.000

    #115516
    AnonymForfatter

    Banken har store garanterede trækningsrettigheder hos en række store finansielle institutioner, så jeg ville umiddelbart ikke bekymre mig.

    Herudover kan man som kunde bare diversificere sit langtidsindskud på højrentekonti i Skandiabanken, Northern Rock og andre banker med god forrentning, så man samlet set ligger under garantibeløbet på 300.000 pr. bank.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.