Investering – BG bank

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87882
    AnonymForfatter

    I tidernes morgen da BG bank stadig ikke var fusioneret med Danske bank havde jeg en investering på ca. 1 mio kr i forskellige aktier. Endvidere var disse aktier båndlagte til kun at være lav eller mellem risiko.
    I år 2000 mistede BG-bank så små 200.000 på min investering. Da jeg ikke var særlig gammel på det tidspunkt, kunne jeg ikke sætte mig ind i hvad der foregik, men jeg synes at et tab på 200.000 er ekstremt meget i forhold til det kun var lav og mellem risiko aktier…
    Efter den episode flyttede min værge så bank til sydbank..
    Er der nogen der kan forklare mig hvorfor et så stort et tab kan forekomme? Og er der nogen muligheder for en evt erstatning?

    #115018
    AnonymForfatter

    Fordi det var lige på det tidspunkt IT-boblen brast.

    Hvis du har haft investeringsbeviser i en af BG’s IT-puljer, Japan-puljen eller andre mere risikobetonede puljer er det sandsynligt at din investering er blevet mere end halvveret.

    Investeringsforeningsbeviser har altid det problem at de skal holde sig indenfor det område de er definerede til. Dvs. selv om BG-bank kunne forudsige at IT-aktierne ville falde yderligere, så kunne de ikke gå likvide eller skifte over i obligationer.

    #115036
    AnonymForfatter

    Mange tak for hjælpen. Havde overvejet om IT investeringsaktier var klassificeret som højrisiko, da området var i en eksplosiv væks. Men der var i det mindste ikke det hele der gik tabt

    #115038
    AnonymForfatter

    IT-aktier var (og er stadig) højrisiko
    IT-aktiebaserede investeringsbeviser var (og er stadig) højrisiko
    Jeg ved ikke hvad ‘IT investeringsaktier’ er for noget.

    Hvis du kun mistede 20% i 2000 var dine penge ikke (eller i al fald ikke overvejende) placeret i IT-aktier eller IT-aktiebaserede investeringsbeviser. Men ‘alle’ aktier faldt. Bagefter er det selvfølgelig nemt at se, at mens det ville være rigtig godt at have aktier op til 2000, så burde man lige netop i 2000 have satset på korte obligationer.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.