realkreditlån i Euro ?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87833
    AnonymForfatter

    jeg har set diskussionen om lån i Schweizer franc og yen (meget eksotisk) men er der nogen der har erfaringer med optagelse af realkreditlån (flex F1 eller F3 afdragsfrit) i Euro – altså for nylig? Tdligere – for tre fire år siden – tror jeg det var en god ide. Men jeg kan ikke finde nyere oplysninger om det. En bankmand jeg mødte privat mente, der var for store veksleomkostninger. Men jeg har lært at være skeptisk overfor alt, der kommer fra bankmænd… 🙂

    Mange hilsner
    Mia

    #114378
    NultopskatForfatter

    Der er ikke længere den store renteforskel på Euro og dkr, der er derimod den anden forskel at oprettelsesomkostningerne ved eurolån er fradragsberettigede.
    Valuta risiko er nok mest teoretisk, men lige nu er dkr stærk i forhold til euro.

    Hvis du overvejer mere eksotiske valutaer er der også CZK, her er renten lige knap 3 %, men valutaen forventes at falde, hvorimod både yen og CHF forventes at stige.

    #114380
    AnonymForfatter

    CZK – ville man ikke vurdere det som totalt højrisikabelt? Har dog aldrig fulgt udviklingen i den valuta….
    – ellers mange tak for det hurtige svar! RD synes også, det er en god ide, iøvrigt.

    🙂 Mia

    #114382
    NultopskatForfatter

    Tja højrisikabelt, det er vel en afvejning af risiko.

    Både CHF og Yen har lavere renter end CZK og er traditionelt brugt til Carrytrades.
    Da vi ligger i slutningen af en global højkonjuktur, kan det forventes at mange “snart" vil indløse disse carrytrades, med kursstigninger i CHF og Yen til følge.

    CZK kendes siden 2001, så der er ikke meget statistik, men i forbindelse med den stigende aversion mod risiko vil man forvente at CZK vil falde.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.