Investering Gode råd ville da være dejligt :)

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87818
    AnonymForfatter

    Hvad gør man investeringsmæssigt hvis man er gældsfri, har f.eks ½ million, har ikke er “grønært" forstand på aktier/obligationer.

    Banker inkl. NR kan jo ikke engang matche inflationen. Og da slet ikke hvis man indregner bolig-inflationen.

    Snakker vi pensions ordninger eller hvad? og i givet fald hvilke.
    Gode råd ønskes 😉 .

    #114178
    AnonymForfatter

    Kære Mymoney

    Det er meget svært at give investeringsanbefalinger når man ikke kender din økonomiske situation. Betaler du topskat (her kan pension være smart), skal du bruge pengene løbende eller snart og vigtigst har du is i maven. Et forslag kunne være 100.000 i kontanter (Northern Rock) – 100.000 i korte obligationer – 100.000 i Danske Bank aktier – 100.000 i Sparinvest Value – 50.000 Sydinvest Latinamerika – 50.000 Sydinvest Fjernøsten. Dette er et forslag, som efter min mening har en god risikoprofil og passer godt til en, som er ny på investeringsmarkedet. Men du skal være forberedt på muligheden af kortvarige tab på de aktiebaserede investeringer og derfor er en horisont på 5 år et minimum. Og husk dette er bare et sjovt forslag – brug altid omtanke især hvis det er dine egne penge.

    #114182
    AnonymForfatter

    HELT KORREKT!!!!

    Man skal altid kende:

    – Risiko
    – Løbetid
    – Løbende udbytte
    – Skat – man kan sige at jo højere skat, des lavere andel af kontanter
    – Forventninger
    – Erfaringer – her ingen ;o)

    #114184
    AnonymForfatter

    Tak for svarene.

    Men alligevel spørger jeg igen. Hvis man nu bare gerne vil immunisere sin opsparing overfor inflation, altså ikke nødvendigvis sætter næsen op efter hurtig fortjeneste. Hvad kan man så gøre?

    Med fare for at lyde dum, er opkøb af “varige" varer så en mulighed? f.eks guld.
    Jeg tænker at prisen på f.eks. guld jo er rimelig inflations sikker.

    Læser man i medierne, er jo “festen" for både fast ejendom og aktier ved at ebbe ud.
    Så hvis man ikke er ekspert, bringer disse markeder vist ikke noget godt med sig de næste 10 år!

    #114186
    AnonymForfatter

    Man kan sagtens investere i futures fx. guld, men det er noget af en vildfarelse at tro at guld er en sikker investering (prisen på guld er lige steget ganske meget). Selvom man taler om, at aktiefesten er slut, betyder det ikke at aktier over ti år ikke vil outperforme obligationer, men bare at stigningstakten i den korte fremtid bliver mindre. Det bedste for en nybegynder, der ikke står og skal bruge pengene de næste ti år kunne være Sparivest Value (jeg forudser to-cifret (10 eller derover) gennemsnitsvækst over en tiårsperiode på trods af høje afkast de sidste 4 år) – og her er det gode at kursgevinst først beskattes ved realisering (modsat obligationsrenter) fx. om ti år. Hvis du vil begi dig ind på futures-markedet foreslår jeg at du sætter dig grundigt ind i det.

    #114188
    AnonymForfatter

    JesperH

    Tak for din tid og svar. Ja nemt er det altså ikke, så jeg må lige gennemtænke dette.

    Men jeg lærte da lige noget nyt 🙂 vidste ikke at investering i varer hed futures.

    #114190
    NultopskatForfatter

    Mht dit forslag om guld som inflationssikker, så er det først de sidste 2 år at guldprisen begyndte at stige, guld lå de foregående 15 år på ca. 80 kr/gram så inflationssikker…

    Du skal ikke tænke fysiske varer som investering. Futures er en aftale om at købe/sælge en vare på en på forhånd aftalt dato til en aftalt pris.

    Jespers Aktieforslag minder meget om min portefølge, så det forslag kan jeg godt anbefale, men du skal kunne tåle at se tab på kort sigt. Kan du ikke det, så hold dig til indskud på højrentekonti.

    Mht. ejendomsmarkedet, så er det kun i Danmark at festen er overstået, der er mange andre lande i verden, hvor festen først lige er begyndt.

    #114194
    AnonymForfatter

    Ja, feks i Berlin….. Der er billige boliger – men sæt dig godt ind i området inden du begynder på sådanne ting.

    Det er desværre ikke muligt at investere med høj sikkerhed/lav risiko og højt udbytte – så ville alle jo også gøre det. Men skal kende sin risikovillighed og arbejde udfra den. Har du ingen lyst til risiko er der kontantindestående eller korte obligationer… ØV ØV ØV ;o)

    #114198
    NultopskatForfatter

    Der er som Gode Råd nævner muligheder i Berlin, men også faldgruber, f.eks er der 100.000 tomme lejligheder, hvilket naturligvis trykker prisen.
    Tyskland er altså andet end Berlin og stort set resten af landet er en stor mulighed.

    Mht påstanden, at alle ville investere hvis muligheden var der for lav risiko og højt udbytte. Den vil jeg afvise, mange vil ikke investere, hvis der bare er den ringeste risiko.
    Hvis du havde ret Gode råd, ville alle med indlån flytte til Northern Rock.

    Hvorfor investerede du ikke i aktier for 2-3 år siden, da var kursen i bund og opsvinget endnu ikke toppet.

    #114200
    AnonymForfatter

    Jeg tror du misforstår mig.

    Min pointe er at man ikke kan investere uden risiko, hvis man ønsker et fornuftigt afkast…. (NR’s 5% er bare 2% ved topskat)
    Det har det med at hænge sammen – jo højere risiko, des højere mulighed for højt afkast…..

    #114202
    NultopskatForfatter

    Jeg er helt med på at risiko og afkast hænger sammen, jeg er derimod uenig i at “alle ville gøre det" Hvis risikoen var lav og afkastet højt.

    De fleste mennesker er meget træge i aftrækket, og kan de finde den mindste undskyldning for at undlade at investere, så kommer de aldrig i gang.

    #114204
    AnonymForfatter

    Berlin..
    Får man ikke gevinst her og nu, men tror om 5-10 år går priserne opad i Berlin overvejer selv at købe en ejerlejlighed i Berlin i stedet for at indskyde penge på pensionsopsparing.

    #124128
    AnonymForfatter

    Hvad siger I der har anbefaldet at investere i Danske Bank ?
    Skal jeg købe nu ?

    #124136
    AnonymForfatter

    Ja den er jo ret billig nu aktien – kurs 125,-

    50% rabat i forhold til 2007.

    #124158
    NultopskatForfatter

    Jeg tror at vi er mange, der mener at Danske Bank er blevet for billige, men det er ikke det samme som at prisen ikke kan falde yderligere…
    Katiemarkedet har det med at overdrive. Mange Aktier var blevet for dyre, og nogle er nu for billige, men derfor kan prisfaldet godt fortsætte på kort sigt.

    Lad os slå fast med det samme. Du kommer ikke til at købe på bunden.

    Hvis du køber nu, og prisen falder yderligere, kan du tåle det ?

    Ellers køb når optrenden er genetableret…Men så er prisen også en anden.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.