Høj rente

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87781
    AnonymForfatter

    Jeg har et luksusproblem.
    Jeg har lidt penge i overskud, som jeg ikke lige ved hvad jeg skal med. Det er +300.000 (ærlige tjente penge ved hårdt arbejde og flid).
    Men man kan ikke få garanti for mere end 300 ved nogen bank – altså hvis de krakker. Jeg har i forvejen Northern Rock.
    Aktier og obligationer har jeg ikke nerver til – og dårlige erfaringer med. Forslag – obligationer med udløb i 2008..??

    #113654
    AnonymForfatter

    Det er misforstået at holde sig under 300.000 grænsen i en bank og anbringe det overskydne i realkredit. Realkredit-selskaberne kan også gå ned. Men nu er sandsynligheden meget ringe for at nogen af delene sker, så de overvejelser er faktisk overflødige.

    Når det er sagt, så er obligationer da en udemærket idé hvis du skal bruge pengene inden længe og godt vil have høj sikkerhed.

    Taler vi om private ‘frie midler’? Så kunne jeg foreslå en af de mest likvide korte 2%’er: 2% 01 st.1. INK 2009 ISIN DK0006321559, der til kurs 96,74 giver en effektiv rente på 4,29% hvoraf over halvdelen er skattefri. Den udløber godt nok først 1.1.2009, hvilket er een dag senere end du ønskede.

    #113656
    AnonymForfatter

    Tak for info.
    Jeg vil overveje at ligge lidt mere over på Northern Rock og resten i obligationer.

    #113660
    AnonymForfatter

    Ups… ja det er fri midler som skal have den højest mulige rente.
    Hvor finder jeg de aktuelle obligationskurser, rente og udløbsdato..?
    Er der noget med at hvis de løber mere end 3 år så er de kun beskattet med 15% eller er det kun aktier..?

    #113664
    AnonymForfatter

    Hvor finder jeg de aktuelle obligationskurser, rente og udløbsdato..?
    Er der noget med at hvis de løber mere end 3 år så er de kun beskattet med 15% eller er det kun aktier..? Obligationskurser finder du mange steder. http://www.omxgroup.com er hovedkilden, din homebanking har dem sikkert også. Foreslår at du starter med at købe Berlingeren eller Børsen en hverdag (ikke mandag) og tygger lidt på den.

    Pensionsmidler beskattet med 15% uanset hvad.
    Af obligationer købt for frie midler beskattes renteindtægter som al anden kapital-indkomst. Kursgevinster beskattes ikke hos private, men da de beskattes hos næringsdrivende er der en tendens til at købs-kursen er sådan at vi private med fordel kan handle så en stor del af indtægterne bliver kursgevinst. Derfor lavtforrentede 2%’er. Obligationen skal være ‘blåstemplet’, men der er de fleste normale obligationer.

    Glem alt om ‘3 år’. Det var aktier og det var i gamle dage.

    #113666
    AnonymForfatter

    Se denne artikkel Micha……
    Det hele kommer også an på om hvilke skat du betaler, bund, mellem top…

    http://www.business.dk/article/20070608/borstal/106091019/

    #113668
    AnonymForfatter

    Tak for rådene…
    Linket melder fejl her..?
    Eller er det kun mig..?

    #113670
    AnonymForfatter

    Når man kopierer et link ind kommer der et mellemrum i linket – dette skal du slette.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.