Hvad vil være smartest?

Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 86 i alt)
  • Indlæg
  • #112432
    AnonymForfatter

    nå, troede jeg var logget ind som peter777. Men det er altså mig.

    #112448
    AnonymForfatter

    Her diskuteres din sag også, vist endda i flere tråde:

    http://www.boligdebatten.dk/finansiering/284-hjaelp-staklerne-pa-mybanker.html

    Lykke til hvad end du vælger!

    #112452
    MichaelForfatter

    Staklerne på Mybanker? Hmm…

    Henjon: Jeg har nævnt det før og du skriver, at du godt kan lide at køre bil og det er da også helt fint med mig, men som far til småfolk er jeg nødt til at sige, at 3 timers transporttid om dagen bliver døden for jer (ja, forhåbentligt ikke bogstaveligt). Institutioner lukker typisk 16:30-17, så I skal køre fra arbejde kl. 15-15:30. Undervurdér ikke dette element i jeres overvejelser. Tid er den mest kritiske ressource som børnefamilie – ikke penge.

    Men held og lykke uanset hvad I vælger.

    #112454
    AnonymForfatter

    Hej Micheal.

    Ja du har en god pointe, og alle folk nævner også dette punkt. Men bliver vi i kbh skal vi alligevel have ekstra arbejde for at kunne afdrage på lejligheden, så om man bruger tid på kørsel eller på arbejde er vel ens? Og køber man en bil der kører langt på literen vil man næsten kunne tjene en smule på befordringen?

    Men uanset hvad ville jeg nok kun køre frem og tilbage som middelertidig løsning indtil vi kunne finde et job som er nærmere hjemmet.

    #112456
    AnonymForfatter

    Hvordan det?

    #112458
    MichaelForfatter

    Den med befordringsfradraget holder ikke. Hvis du kører 2X130 km om dagen, får du et fradrag på knap 6000 kr. om måneden (20 arbejdsdage). Ca. halvdelen af det “betaler" Skat dig for at køre så langt. En bil koster væsentligt mere end 3000 kr. om måneden når du regner alt med: Brændstof, vedligeholdelse, forsikring, afgift, værditab osv. Alene brændstof vil selv med en økonomisk dieselbil der kører 20 km/l koste 2000 kr.

    #112460
    MichaelForfatter

    Undskyld regnefejl – jeg overså, at det er en udkantskommune og derfor får du 8400 kr. om måneden i fradrag, men du kan stadig ikke have overskud for 4200 kr, medmindre du køber en oldgammel bil uden kasko, som du selv kan lave alt på.

    #112462
    AnonymForfatter

    husk også på at bilforsikring er væsentligt billgere dernede end på amager. Det kan såmænd sagtens køre rundt. Er bare pisselangt og køre.

    #112464
    fk2001Forfatter

    Tjaa, det er noget ligende sådan jeg er kørende. Og det vil alligevel ikke løbe rundt. 2x130km 20 dage pr. md. Det er over 5000 km pr md. Det byder man sku ikke en gammel bil hvis man samtidig forventer at komme til og fra arbejde til tiden – hver dag.

    Jeg kan ikke huske hvor jeg så en test om hvilken bil der gav den laveste pris pr. km, men jeg mener det lå i området 2kr – 40kr. så der er noget for et hvert temperament. Men at tro du kan tjene på bilkørsel pga. befordringsfradraget viser kun hvor lidt du tænker dig om før du handler. Noget du måske kan genkende fra dit lejlighedskøb.

    Dog vil jeg sige. Jeg kender fire personer der hver dag pendler sammen, 50 km hver vej. De siger der er økonomi i dette sammenlignet med offentlig transport, og det tror jeg på. Men de udnytter også fradraget maximalt, da skattefar har en væsentlig lavere takst for km. udover (ca.) 100 km. Du vil med 130 km ikke engang få den høje takst den ene vej.

    Og som mange andre har skrevet. Børn passer ikke sammen med andre tidsrøvene nødvendigheder. Dagpleje, og børnehaver lukker sidst på eftermiddagen – længe før du er nået hjem.

    #112466
    AnonymForfatter

    Men det kan vel heller ikke fungerer at man så flytter nærmere kbh.. altså ringsted eller holbæk.. og så betaler det mere for et hus som man får større renter for, men så også indkasserer et større tab?

    #112468
    MichaelForfatter

    Nej henjon, det kan stadig ikke hænge sammen. Hvis du skal have en driftsikker bil skal den ikke være alt for gammel – det kan vi vel hurtigt blive enige om. En nyere bil taber hurtigt et par tusinde kroner om måneden i værdi. 2000 i værditab+2000 i brændstof=opbrugt skattefradrag. Herudover kommer så forsikring, afgift og vedligeholdelse. Det kan aldrig komme til at hænge sammen. Ringsted og Holbæk er heller ikke anbefalelsesværdigt, hvis der skal pendles til Kbh. Det er nogen af de værste motorvejsstrækninger i DK.

    Min bil har tabt mere end 3000 kr. i værdi om måneden og det er en almindelig mellemklassebil.

    #112470
    AnonymForfatter

    Ok.. er jo ikke ligefrem opløftende.. Jammen så er det vel reelt ikke muligt at flytte heller? Kan bare ikke se hvordan dit regnestykke ikke kan hænge sammen for 9 K pr mrd.?

    Billån (afbetalt på 3 år)
    Forsikring
    Vedlighold/Service
    Benzin
    Vægtafgift.

    har jeg glemt nogle punkter?

    #112472
    AnonymForfatter

    Lyder de her til noglelunde rigtige.

    Køb af bolig til 1.1 mil v. afdragsfrihed. ca. 4300,- efter skat
    Privatlån 400.000 4200,- pr mrd efter skat ved 10 år

    Eller
    bolig 5400 før skat
    Privatlån 5350 før skat

    altså 10750 pr mrd. ?

    #112474
    MichaelForfatter

    Det er jo ikke 9000 du “får" af skattevæsenet. Det er et fradrag, dvs. den reelle skatteværdi er ca. det halve – altså det du får udbetalt mere om måneden. Jeg har iøvrigt slet ikke regnet renteudgifter (eller tabte renteindtægter hvis bilen købes kontant) med i regnestykket. Det gør kun tingene værre. Du har heller ikke listet værditabet, som er en meget stor post for enhver bilkøber.

    Transportfradraget afbøder transportudgifterne noget hvis man bor langt væk, men det kan aldrig dække ensige mere end dække de reelle udgifter, medmindre flere pendler sammen som fk2001 nævner.

    #112476
    AnonymForfatter

    Nej ok, kan jeg godt se. 🙁

Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 86 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.