Hvad vil være smartest?

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 86 i alt)
  • Indlæg
  • #112400
    AnonymForfatter

    tja.. fordi man på daværende tidspunkt fik at vide at den ikke ville tabe værdi.. uanset hvad så måske maks 50.000 i værdi og så fordi at man ikke kunne betale sig fra andet på daværende tidspunkt, og så sidst men ikke mindst fordi man havde 2 rigtigt dårlige erfaringer fra lejemarkedet, med lunefulde udlejere der smider folk ud på forgodtbefindende. Derfor. Men man kan altid være bagklog, det rokker bare ikke ved den nuværende situation.

    #112402
    AnonymForfatter

    Nå det forstår jeg ikke. En af mine kammerarter har et dobbelthus hvor han lejer den ende del ud. Han havde engang et par boende som han ikke ønskede, pga. for megen støj og anden besvær. Han har altid fortalt mig hvor svært det er at smide en lejer ud så længe de blot nogenlunde overholder reglerne. Det ligger dog en del år tilbage. Måske er det anderledes i dag?

    #112404
    AnonymForfatter

    Kommer meget an på hvilken kontrakt du har.. og om man vil det eller ej, så er lejemarkedet i kbh og omegn noget speget og der er RIGTIG mange hjemme strikkede kontrakter derude som stille lejer rigtig dårligt. Men er man hjemløs kan man ikke være kræsen.
    Nå men tilbage til emnet.

    #112406
    AnonymForfatter

    Hej henjon

    For mig virker det som om du allerede har besluttet dig. I så fald gælder det om at finde en løsning.

    Du har brug for at få finansieret dit køb 100 % + omkostninger(80% realkredit 20%+omk. på boliglån)400.000 kr. på et privatlån uden sikkerhed. Derudover skal du have finansieret en bil 100 % + omk.

    Du skal finde et sted hvor du kan få dette finansieret, en god ide er at få det hele samlet.

    Jeg tror dog i vil få svært ved, at få dette igennem, med mindre i har nogle solide indtægter.

    Mit råd til dig er: Vent!! Boligmarkedet ser rigtig skidt ud, men du har endnu ikke realiseret tabet på 400.000 kr. Vent og se tiden an.

    #112408
    AnonymForfatter

    hej morion.

    Ja indtægterne er til det.. Og lyder som om jeg har bestemt mig ja, men er simpelthen fordi jeg egentlig har alle facts vedrørende valget om at blive boende, hvorimod jeg har en masse ukendte faktorer ved et evt. salg og flytning. Og der er tale om både praktiske, sociale og økonomiske overvejelser som gerne jeg gerne vil vende som mange afspekter af som muligt. Ved godt hvad banken vil foreslå mig, så vil bare have så mange aspekter med når jeg skal tale med banken.
    Boligmarkedet er skidt, det ved enhver der har set nyheder. Men er det også såen om 1 eller 2 år? eller er det måske endda værre det? eller måske stigende igen?

    Har den megen nybyggeri i ørestaden noget og sige i forhold til vores lejlighed? Har den nye metro forbindelse som går helt til kastrup noget og sige (flere boligere kommer tæt på byen). Har Ritt’s nye sociale byggeri på kløvermarken bag vores lejlighed noget at sige?

    #112410
    AnonymForfatter

    Alle de ting du nævner vil have indflydelse. Du vil også kunne få en masse input, hvilket du også søger. Men det er fremtiden, så vidt jeg ved, er der ikke nogen der kan sige hvad der vil ske.

    Men mit bud er følgende. Boligmarkedet i Århus og København har været inde i en bobbellignende tilstand. Det samme var aktiemarkedet i 2000-2003 hvor det bestemt ikke var sjovt at være aktieejer. Aktiemarkederne er vendt og alle bekymringer om tab er stort set væk.

    Jeg tror boligmarkedet vil vende igen, det vil måske være nogle lejligheder/huse der var kommetfor højt op, men ifølge dig selv er der jo rigtig mange fordele ved jeres lejlighed.

    Jeg håber du kan mine tanker.

    #112412
    AnonymForfatter

    Jeg tror jeg ville sælge lejligheden og realiseret tabet, på nuværende tidspunkt ved du nogenlunde hvordan bundlinien ser ud. Venter du 1-2 år eller mere er der selvfølgelig en mulighed for at mindske tabet, men det tror jeg ikke på. Jeg tror selv at boligpriserne vil falde de kommende år. Det er nok kun de mest positive ejendomsmæglere som tror på stagnering og stigerne på markedet.

    Og det bliver nærmest umuligt at ha’ 2 børn på så få kvm og ingen have de kan løbe ud i.

    Men hensyn til transport i bil fra Nyk. F. og mod København er det et helvede, og tror desværre kun at det bliver værre og værre. Jeg har en kammerat som bor i Næstved og det sker tit at han bruger op mod 2½ time om morgenen selvom han ruller hjemmefra før 06:00. Så prøv at finde et job lokalt selvom de ikke hænger på træerne eller få hjemmearbejdsdage.

    #112414
    MichaelForfatter

    Boligmarkedet vil naturligvis vende igen, men spørgsmålet er hvornår. Det er ren held og lotto at satse på en vending inden for 1-2 år og der er alligevel ingen der kan give et bare nogenlunde brugbart svar med en tidsramme.

    Og så lige én sidste ting: Leje er ikke penge ud af vinduet som du skriver – du får jo altså en bolig at være i.

    #112416
    AnonymForfatter

    Micheal.
    Jep, men for de samme penge som vi skyder ud til leje (og det er ganske mange penge medregnet tab på den anden) kunne vi jo få hus med masser af plads, samt komme igen med at afdrage på gælden/tabet.

    #112420
    AnonymForfatter

    Nogen som sidder med et af de der beregningsprogrammer som bankerne benytter? eller som er ferm til at udregne låneydelser m.v.?

    Er bare nysgerrig efter hvad vores ydelse ville være såfremt vi valgte at sælge og fik 1.5 og fandt bolig til 1.1 og banken gik med på ideen.

    Altså hvad ville ydelsen ca. blive pr. mrd? med et afdragsfrit realkredit og boliglån og så med et privatlån på 400.000.. Man kan på ingen måde benytte noget at den lånestruktur som vi har nu? alt skal skrives om?

    #112422
    NultopskatForfatter

    Hejsa
    Jamen det har da alle kreditforeninger, du har jo allerede regnet ud hvad dit tab koster pr måned, så skal du med din matematiske uddannelse jo bare addere med den månedligeydelse du kommer fremtil på kreditforeningslånet, og huske også at addere boliglånet. ;o)

    Du kan jo evt. fremleje din lejlighed og leje et hus i Nyk. F. så for du prøvet turen før noget bliver permanent.
    Mange har altså haft 2 børn på 54 qm, mine forældre f.eks.

    #112424
    AnonymForfatter

    Kan jeg beregne mrdl. ydelse på Boliglån, realkreditlån (afdragsfrit) på nordea´s side da? Det er jo den jeg søger.. Og så lige hvor meget der er fradragsberettiget.
    Tja man kan godt, men der er ikke noget jeg vil tilbyde nogle børn.. er jo ikke 30érne vi er i.

    #112426
    AnonymForfatter

    Henjon – send mig en mail på mikkel.c.lund@gmail.com, så skal jeg hjælpe dig med beregningerne.

    #112428
    AnonymForfatter

    Endelig en god tråd med gode svar (og ikke alt det der “hvor kan jeg låne selvom jeg står i RKI!!")

    Du kan gratis hente et god budgetprogram på Nykredits hjemmeside:

    http://www.nykredit.dk/informationsSide.do?iwID=/pri vat/informationsside/bank/privatbudget.xml
    Hvis linket ikke virker så er det: privat -> realkredit -> beregn -> privatbudget

    Har i overvejet at flytte til Sverige? Det er jo ret tæt på Amager og så får i bilerne og huset til halv pris og resten “momsfrit" (sådan ca. svenske kroner kontra danske kroner)

    Jeg ønsker dig held og lykke med dit projekt. Det er en svær situation du står i.

    #112430
    AnonymForfatter

    Det er nok sandt, at markedet vil vende på et tidspunkt, og så vil realiseret tab blive mindre. Jeg synes immervæk at en rente på mellem 8-15% er ret tung at skulle betale af. Det kan godt være renten kan handles ned. Men det kan altså også godt være den ikke går. Det ville jeg råde dig til at få forhandlet på plads inden du gennemfører et evt salg.

    Så vil jeg lige nævne, at HVIS der er tale om en meget fin lejlighed, så er der firmaer som fx Q-management, der udlejer rigtig mange lejligheder. Og prisen er udlejers pris plus en lille fortjeneste på 3000,- per måned til dem selv. Så det må være nogle lejere der betaler godt. Hvorfor skulle I ikke kunne finde en lejer der vil give 10.000 ? Eller 15.000 ? Måske kontakt nogle firmaer og spørg om de har brug for at leje. Det er sådan de andre gør. Der er nok tale om Novo-Nordisk og andre som har forskere boende, mv mv. Men tro mig, det er en omfattende business så vidt jeg kender til. Det vigtigste her vil nok være at lejligheden er i tip top stand, og man kan jo ikke klage over beliggenheden. Så – dont give up. Dine forhåbninger om hvad du kan opnå i lejeindtægt kan vise sig at være alt for pessimistiske.

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 86 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.