Hvad vil være smartest?

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 86 i alt)
  • Indlæg
  • #112338
    AnonymForfatter

    Nej, ok.. så et tab rent afdragsmæssigt vil være ubetydeligt de første 2-3 år? Ved godt at man de første år af et annuitetslån primært afdrager på renter, men lidt må der vel blive bidt af lånet? for at det renten skal blive mindre?

    Så er spørgsmålet så om hvordan boligmarkedet aggerer.. om det går op eller ned,.. Er vel ikke nogen som har en krystalkugle? 😉

    #112340
    AnonymForfatter

    Morion

    Nej det ser nok ud til at vi vil sidde med det samme som nu i sidste ende, dog vil vi have bil, og mere plads. Men igen så sker der ikke noget ved at vente f.eks. et år og se.. Medmindre markedet dykker endnu mere. f.eks. at vi kommer ned og kun får 1.3 mil for lejligheden. så er der ingen ved ud.. Er også lidt det der er min bekymring.. p.t. har vi en vej ud.. den er ikke optimal, men den vil løse alle fremtidige pladsproblemer m.v. Altså jeg skal ikke tænke videre over hvor jr 1 og muligvis jr 2 skal være henne. jeg skal heller ikke bekymre mig om boligpriser mere (ikke på samme måde).
    Skulle de umulige ske, og markedet går ind i endnu et dyk af ukendte årsager, og vi så kun vil kunne få 1.4 eller 1.3 for lejligheden.. ja så har vi ikke engang den option at sælge og flytte fra byen.. så er vi bundet i meget, meget lang tid.. og man skal dertil huske at afdragsfriheden også udløber en dag..

    #112342
    AnonymForfatter

    Tja det er ikke en let situation i er havnet i.

    Jeg ville personligt ikke sælge med så stort et tab.

    Der er 61.336 ejendomme til salg og det er købers marked. Jeg tror jeg ville vente lidt, sætte jr. 2 lidt på standby og se tiden an. Amager er et dejligt sted og ejendomspriserne skal nok vende, husk på priserne bevæger sig i bølger.

    Det bedste råd fra mig er nok, tag en snak med din banksælger, så må Nordea vise om de også er den rådgivningsbank de mener de er.

    #112344
    NultopskatForfatter

    Først til fk2001, Ja mange er gået på tvang i 80’erne og havde lykkeligt glemt den gæld til kreditforeningen, men det havde kreditforeningen ikke, og mange har fået en ubehagelig overraskelse, 20 års renter det er noget, der trækker tænder ud.

    Til Henjon
    Jeg aner ikke hvad prisen for lejligheder er i næste måned, men jeg vil love dig at om 10 år har du tjent på din lejlighed. Husk også at renter er fradragsberettigede, det er afdrag ikke. Så der er stor forskel.
    Jeg kommer selv fra Nyk. F. og jeg ved godt hvorfor priserne der er lave, og i Nyk. F. skal du ikke forvente samme udvikling som på Amager.
    Undgå panik salg, og hold humøret oppe så det ikke ender i skilsmisse.

    #112346
    fk2001Forfatter

    Netop. Vi kunne se sådanne situationer igen. Det var også derfor jeg foreslog at afregne med banken med det samme. Så er man kvit, og har ingen gæld der kommer efter een i fremtiden.

    #112350
    NultopskatForfatter

    Hej fk2001 Jeg kan sagtens følge din tanke, men jeg tvivler på at banken/kreditforeningen vil lege med, netop af før nævnte årsag. De skal nok få deres penge, måske med 20 års forsinkelse.
    MVH
    Nultopskat

    #112352
    AnonymForfatter

    Ikke for at male den onde på væggen, men …
    Som markedet ser ud nu, så er ejerlejlighederne på vej ned, især de små. Jeg har skrevet en del på Boliga, og der har man den samme forståelse, som jeg kommer med her. Et udbud på 60.000 på boligsiden svarer til et årligt prisfald på 15% over hele landet, med regionale forskelle. Desværre peger den især nedad for København. Godt nyt for førstegangskøberne, som står og venter når priserne kommer et stykke under millionen.

    Jeg tror, at mit bud er, at du bør overveje at sælge snarest, og så afdrage tabet. 400.000 til 8.5% i rente er “kun" 34.000 om året. dvs 3000 om måneden. Hvis du oveni køber hus, så køb DET afdragsfrit og sæt alt ind på at fjerne de 400.000.

    Jeg mener endvidere, at 1.55 mio for en 2v’er på amager, det er i den højere ende. Jeg ville tøve med at love dig den salgspris. De billigste ligger på 1,3 mio nu, og der tales om at man skal regne med at slå 15% af udbudsprisen (købers marked).

    Du sidder i noget af en fælde. Måske kunne du overveje at udleje din lejlighed til 5-6000 per måned, og så simpelthen flytte. Jeg ved ikke om man kan den slags. Men boliger på landet har ikke en prisboble, som de har i København, og måske om 8 år har din bolig i Nykøbing nået en pris, hvor tabet på den ene bolig kan dækkes af friværdien på den anden bolig.

    Så er der den løsning at finde en billig lejebolig. Indstil jer på at det bliver max 3-4 værelser, måske i Greve, og så få den familie. Jeg ville personligt ikke vælge børn fra hvis jeg kunne snige mig igennem.

    Prøv iøvrigt at læse http://www.boliga.dk. Her er situationen på ejerboligmarkedet vendt og drejet. Dog mest fra køber-synsvinklen.

    Håber at mit indlæg er brugbart. Venlig hilsen Peter

    #112354
    fk2001Forfatter

    Rentestigningen er jo i bund og grund årsagen til faldet i boligpriserne vi ser lige nu. Du skriver ikke hvilket lån du har. Obligationslån giver jo en vis beskyttelse mod rentestigninger ved at hjemtagningskursen på obligationerne falder tilsvarende så man kan komme ud uden tab, eller i det mindste, med et mindre tab. Omvendt har man gamblet til det sidste og optaget et variablerentelån der ikke flytter sig i kurs, så opstår problemerne hvis man har udbetalt/afdraget mindre end den værdi boligen har tabt siden købet.

    #112356
    AnonymForfatter

    Hej.

    Nultopskat
    Ja men jeg tror næppe på at den vil være over det som vi gav for den, altså 1.9 mil. Og om 10 år vil vi ha en unge på lidt over 9 år som stadig bor i mors og fars soveværelse?? Og da vil vi have betalt godt 1 mil i renter til banken.. Eller tager vi det fradrag det giver fra så vil det være godt 500.000 ud af vinduet.

    I forhold til den type lejligheder på amager som der er tale om, er vores en af de bedre, så den kan vi godt få 1.5 – 1.55 for i dagens marked.
    Nyk F. er den af byerne dernede som er størst udvikling, og som ligger nær en motorvej, så jeg har ikke noget problem med at bo der. Prisstigninger dernede er meget afdæmpet, men dog holder de priserne dernede.

    Peter.
    Som jeg skriver så har vi haft mæglere på besøg, og de vurderer at vi med altaner, nye gulve vinduer, køkken separat bruseniche og 100 m til metro og købecenter godt kan få 1.5 – 1.55 for lejligheden. Desuden har vi i så fald ikke travlt, så vi lader os ikke presse hvis vi skulle sætte til salg.
    At udleje ville jo nærmest være idioti? Vi kan max få 6500 ved at udleje.. og skal vi finde noget større skal vi op i 7000 – 8000 pr. mrd.. Vi vil altså stå med et ret omfattende tab.. vores månedlige udgifter ville være noget større end hvis vi solgte og flyttede..

    #112358
    AnonymForfatter

    hmmm..

    For helt at lukke forslaget om at udleje, så er de 8800 rene renter, der skal jo også dækkes fællesudgifter som er 1500 pr mrd. og de er altså ikke fradragsberettiget.
    Så vi er reelt oppe på 10300,- pr mrd. Det lejer man ikke en 2 værelses ud for.

    Kunne godt tænke mig at lave regnestykket..

    Ved et salg på 1.5 (efter mæglerudgifter er fratrukket)

    afdrager 400.000 på gælden.

    Tager afdragsfrit boliglån på 1.1 til køb af hus.
    Og realkreditlån på 400.000 til at dække tabet.

    Det bliver vel godt og vel 3000 på realkreditlånet men kan ikke finde frem til hvad et afdragsfrit lån til 1.1 vil stå til pr mrd.

    #112360
    AnonymForfatter

    Jeg ved ikke om jeg har forstået rigtigt, men du kan da ikke oprette et realkreditlån på noget som du vil sælge, eller har solgt. Hvis du mangler 400.000 til at komme ud, skal det financiers med et “ikke-boliglån", da der ikke kan tages pant i boligen.

    Og så vil jeg ikke, som de andre herinde, afskrive ideen med at få banken til at bidrage lidt til tabet. Hvis de ikke vil bidrage direkte, så prøv i det mindste at aftale et rentefrit lån. Vis initiativ til at løse problemet (som du gør her) men lad også banken vide at I (dig og bank) står i en situation som skal løses i fællesskab.

    #112362
    AnonymForfatter

    Har talt med banken som siger det samme.

    Lånet til at finansiere tabet vil blive til en højere rente, idet de ikke kan tage sikkerhed. Men hvis man virkelig giver den gas, og kun afdrager på det lån og “nøjes" med afdragsfrit på boliglånet som vil blive 1.1 hvor hurtigt vil man så kunne afdrage på et sådant lån?

    #112364
    NultopskatForfatter

    Jeg tror ikke at du forstår dit problem. Du kan ikke dække dit tab med realkreditlån, hvis du sælger og realiserer dit tab. Så er det lån uden sikkerhed til høj rente. Det er naturligvis muligt at du kan snakke godt for banken og komme ned på 8-9 % men næppe mindre.

    Realkreditlån skal ligge indenfor 80 % sikkerhed i fast ejendom.

    Husk at Prisen i Nyk. F. kun er steget fordi nogle vælger som du overvejer, sælg huset i Kbh, og køb billigt i Nyk. F. Havd tror du der sker med prisen i Nyk. F. når prisen falder i Kbh..
    Så er du virkelig på den..

    #112366
    AnonymForfatter

    Hej henjon

    Du er altså helt fokert på den m.h.t. belåning.

    Du kan låne 80 % af værdien på huset i Nyk. F. vi en kreditforening, resten må du låne i banken dvs. 20 %. Disse penge tager banken og kreditforeningen pant (sikkerhed) for.

    De 400.000 kr. kan du ikke stille sikkerhed for. Med andre ord vil dit engagement nok ikke skrige til himlen for de fleste banker.

    M.h.t. at vælge afdragsfrihed, så er iden god, men de fleste pengeinstitutter skal vurdere om du kan side i jeres hum med et lån hvor i afdrager. Hvilke muligheder vil du have hvis en af jer pludselig bliver arbejdsløs eller mister evnen til at arbejde?

    #112368
    AnonymForfatter

    Nultopskat.
    Nu er der altså også tale om mere end “bare" et økonomisk problem.. Som sagt er vi ikke klemt og kan sagtens klare at sidde i lejligheden som tingene er nu.. Men hele problemstillingen drejer sig jo omkring 2 ting.

    1. Pladsmangel, idet der er småfolk på vej, og disse kræver som bekendt mere plads end men lige klare i en 2 værelses på amager. Og det kan p.t. kun løses med et hus nede i Nyk F. da det er det eneste sted i østDK vi stadig ville have råderum til at købe i.

    2. Markedet.. Hvis det umulige sker og markedet dykker helt ned og ligger sig på f.eks. 1.3 mil for vores hybel og ligger der i de næste 5-10 år inden det går den anden vej Så er døren helt lukket for overhovedet at flytte nogen som helst steder, og vi sidder for alvor fast i en 2 værelses uden mulighed for at flytte ud til større og tror jr og jr2 vil finde det lidt trist at bo under mor og fars seng.

    Jeg ser det lidt som en dør.. der har lukket sig mere og mere, og nu står den bare på klem.. spørgsmålet er om døren vil lukke sig det sidste stykke? Eller om den vil åbne sig op? Og om vi skal se og få røven med os inden det er for sent eller om vi skal satse på at den ikke lukker det sidste stykke.
    Konsekvenserne ved at priser går længere ned er jo ikke til at overskue. Så taler vi om helt at droppe sjælland.. Og det er jo surt at skulle flytte så langt væk fra venner og bekendte. For ikke at tale om job.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 86 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.