Netbank

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87709
    AnonymForfatter

    Erstatter banken et eventuelt tab i forbindelse med ulovlig indtrængen på ens konto, når man har overholdt alle regler om sikkerhed, og er der en grænse for hvor meget?
    Stine

    #112254
    fk2001Forfatter

    Normalt hæfter man med 1200 kr hvis ens pinkode har været anvendt. Det gælder også for netbanker der er uautoriseret brugt, men indtil nu har bankerne vistnok ikke opkrævet dette.

    Har du et konkret tilfælde?

    #112266
    AnonymForfatter

    Jeg tror hun mener ved brug af netbanken vs. phishing.

    Banken hæfter for hele beløbet og der er ingen selvrisiko.

    #112268
    AnonymForfatter

    Ja, det var netop phishing jeg tænkte på! Hvis ikke banken dækker ville det jo ikke være forsvarligt at have for mange penge på kontoen.
    Stine

    #112274
    fk2001Forfatter

    Dette tilfælde erstattes af banken dog med en selvrisiko på 1200 kr. Dog, som jeg skrev ovenfor, så mener jeg bankerne indtil nu har annulleret selvrisikoen for de få tilfælde der har været.

    I øvrigt kunne jeg ikke forstille mig tyveri via netbank, da pengene altid kan spores, modsat hvis nogle napper dit dankort.

    Jeg kunne da godt tænke mig at høre om et eks. hvor folk har mistet penge ved uautoriseret brug af netbanken, uden at man kunne finde pengene.

    #112278
    AnonymForfatter

    Jeg har i en avis engang læst om at nedenstående metode blev hyppigere. Jeg har altså ikke en konkret reference – kun hukommelse om en faktuel notits i avisen. Der var iøvrigt ikke netbank involveret, men det kunne nemt kombineres med hævning af anden mands konto via netbank:

    For 200 kr kan du købe en narkoman’s sygesikringsbevis selvom du er anonym og øvrige bistand. Herefter opretter du lån, gæld etc. Og så lukker du butikken. Narkomanen? Ja, hvad tror du er vigtigst. En skide gæld eller manglende stoffer.

    Tyveri via netbank (hvis du har login-oplysninger etc.) er altså absolut muligt

    #112286
    fk2001Forfatter

    Den tror jeg ikke på. Banker er forpligtiget, både mht. hvidvasklov og terrorlov, at kende sin kundes identitet. Et sygesikr. bevis er ikke tilstrækkeligt for at åbne en konto.

    #112290
    AnonymForfatter

    Tror næppe nogen bank længere vil lade dig oprette en konto uden billed-id.

    Mht. til de 1.200 kr. er det en del af loven om visse betalingsmidler. Ved ikke om Netbanker er omfattet af denne overhovedet, men jeg har aldrig hørt om, at banker vil kræve en selvrisiko fra en kunde, som har haft digitalt indbrud. Det ville være at skyde sig selv i foden.

    #112292
    AnonymForfatter

    Er narkomanen kunde i forvejen, har der været tilfælde, hvor man køber dankort og pinkode for et eller andet beløb og derefter misbruger dette.

    Jeg tror dog ikke netbanker vil kunne misbruges på samme måde.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.