Mybanker giver falskt billede?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87691
    AnonymForfatter

    Jeg har for første gang benyttet mig af siden her og lavet en beregning. Jeg har et realkreditlån og et boliglån i et hus som jeg købte for godt 2 år siden. I følge beregningen kan jeg spare 12000 kr. om året i renter ved at skifte til Skandiabanken. Men deres boliglån er jo et Boligprioritetslån som erstatter mit realkreditlån. Hvis jeg ellers har forstået det ret? Mit realkreditlån er jo ikke medregnet i den udregning. Kun mit boliglån. Ganske vist har de en lavere rente end mit nuværende boliglån i banken, men hvad nytter det hvis mit realkreditlån på 4% fastrente ryger op på godt 5% variabel? Som jeg ser det tilbyder Skandiabanken ikke et normalt boliglån.

    #112114
    fk2001Forfatter

    Nu er det nok forkert at beskrive lån som normal eller ikke normal. Der er forskellige låntyper som du ganske rigtigt har fundet ud af. Og Skandiabankens prioritet kan ikke sammenlignes med et realkreditlån overhovedet.

    Dine 4% realkreditobgl. kan nok købes tilbage til en kurs på ca. 90. Så kan du selv regne på om det kan svare sig at skifte. Du vil nok finde ud af at din md ydelse ca. bliver den samme.

    Fast kontra variable lån skal nok mere baseres på hvad vej man forventer renten bevæger sig.

    #112116
    AnonymForfatter

    Nu er det i forbindelse med at jeg skal låne mere i huset efter det er blevet sat i stand til yderlig istandsættelse. Det som irriterer mig er, at for at få et prioritets lån er skal de have 1. prioritet i ejendommen. Med mindre man har friværdig på mere end 80% kan man ikke oprette et prioritetslån uden at omlægge sit realkreditslån også.
    Det er vel de færreste som har så stor friværdi og derfor mener jeg det giver et forkert billede. Der burde være en mulighed i beregningsprogrammet der regner realkreditlånet med.

    #112120
    fk2001Forfatter

    Muligvis, men det er svært, for kursen på obgl. ændre sig jo hele tiden.

    Nogle banker tilbyder prioritetslån der ligger “ovenpå" realkredit. 2. prioritet). Jyskebanks totalkonto virker på samme måde. Her kan tilknyttes alle bankens lån, såvidt jeg ved. Renten vil givetvis blive højre, men man betaler kun er “underskudet" på kontoen.

    #112122
    AnonymForfatter

    Jeg føler bare ikke jeg er blevet klogere på hvad jeg skal vælge af bank. Hvis jeg skal ha’ omlagt mit banklån til et nyt større realkreditlån og derefter oprette et nyt boliglån til at bygge videre for, så virker det som om at det stadig er den tunge gang, med bankrådgivning fra de store etablerede banker med fysisk adresse.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.