Ny kreativitet i ny rentekrig ?

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87690
    AnonymForfatter

    Under rentekrigen i februar kørte en tråd der hed “Kreativiteten i rentekrigen" hvor jeg synes der kom en række rigtig gode indlæg der kunne advare mod de falske rentesatser og mærkelige regler der var knyttet til pengeinstitutternes tilbud.
    Det skal så også blive spændende og se Finanstilsynets undersøgelse af dette.

    Nu er der måske en ny rentekrig og de første mærkelige regler synes at fremkomme og en ny tråd er måske derfor på sin plads.

    Danske Bank har lanceret Danske Netopsparing som de siger giver 4 % i rente. Hvis jeg har forstået reglerne for denne konto rigtigt så er der kun et tilfælde, hvor man kan nå de 4 % – og det er hvis man hæver hele beløbet på kontoen på en gang og på den første dag i en måned.
    Hæver man ellers engang imellem mener jeg renten
    ved 1 hævning bliver 3,67 %
    ved 2 hævninger 3,33 %
    ved 3 hævninger 3,00 %
    ved 4 hævninger 2,67 % osv.

    Er der nogen der kan bekræfte om det er rigtig forstået, for så synes jeg det er en helt ny kreativ måde og beregne renter på, og en konto man skal tænke sig fantastisk godt om hvordan man anvender.

    #112078
    AnonymForfatter

    Danske Netopsparing er ganske rigtig en opsparingskonto hvor renten er 4 % variabel p.a. Renten opnås ved IKKE at hæve på kontoen. Den eller de måneder der hæves på kontoen opnås ingen rente. Om det så er d. 1. eller 25. i mdr. er ligegyldigt. Det betyder heller ikke noget om man hæver flere gange på samme mdr. Kontoen kan kun anvendes via Danske Netbank.

    #112108
    AnonymForfatter

    Jeg har læst at i en Ritzau “at forbrugerne kan komme uden om systemet ved at tage pengene ud på det rigtige tidspunkt, åbne en ny konto og sætte det resterende beløb tilbage i banken."
    Det kan jeg ikke få til og hænge sammen med at Danske Bank kræver en karensperiode på 1 måned inden man kan lave en ny konto.
    Er der nogen der kan forklare dette ?

    PS:Jeg er ny her, og beklager hvis der skulle været svaret på dette i et andet indlæg.

    #112136
    AnonymForfatter

    Det kan jeg heller ikke, og det er utroligt at Danske Bank der siger de afskaffer gebyrer med den ene hånd, straks kommer med nogle helt nye efter en meget kreativ model.

    #112164
    AnonymForfatter
    #112170
    JydenForfatter

    Se artiklen på http://www.business.dk om kunderne der ikke kan gennemskue bankpriserne

    #112172
    AnonymForfatter

    Derfor er det også så befriende at Northern Rock kommer ind fra sidelinien med deres enkle godtforrentede produkt, noget danske banker kunne lære noget af. Det har jeg i al fald taget Northern Rocks koncept til mig.

    #112184
    AnonymForfatter

    Er det ikke normal, og legal, konkurrencebegrænsende adfærd at gøre ens produkter uigennemskuelige for kunderne, således at kunderne ikke kan sammenligne produkterne fra forskellige konkurrerende firmaer?

    Hvis kunderne kunne sammenligne produkterne, var det eneste firmaerne kunne differentiere sig på prisen, og priskonkurrence er vel surt show, hvis man er i markedet for at tjene penge?

    Men det er vel også et personligt valg?

    Hvis Du mener, at et firma bevidst forsøger at sløre deres reelle priser og vilkår, og dermed gør det svært for dig at sammenligne med konkurrerende firmaers produkter, kan Du vel fravælge at være kunde i det pågældende firma?

    Om ikke andet, bør man vel overveje om ikke årsagen til at et firma laver nogle meget komplekse priser / vilkår er, at det er i firmaets egen interesse, at kunderne ikke kan gennemskue disse?

    Og dermed om sandsynligheden for at man snyder sig selv bliver væsentlig forøget, hvis man forbliver som kunde i et sådan firma?

    Hvis der er tilstrækkelig mange, der stemmer med føderne, bliver firmaer, med ovenstående konkurrencebegrænsende adfærd, nød til at ændre adfærd!

    #112190
    AnonymForfatter

    Jo det er det da, men man forsøger jo med sin egen prisportal http://www.pengepriser.dk og ville give det udsenende af at man vil gøre det gennemsigtigt, men stikker blot folk blår i øjnene istedet.
    Når man så idag i Jyllands Posten læser at Jyske Bank tænker på at melde sig ud af Pengepriser.dk. fordi man mener den er uretfærdig og giver et forkert billede, så kan man jo kun tænke sit, det er jo det samme som at sige at kunderne blive vildledt af bankerne selv.

    #112198
    AnonymForfatter

    Ifølge flere aviser idag er “rentekrigen" billig for bankerne – den vil reelt ikke koste dem noget særligt på indtjeningen har eksperter beregnet.
    Der synes da heller ikke at være nogen reel krig da der jo for de flestes vedkommende er langt op til de 4,75 % er bedste bud.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.