RKI endnu engang, gode råd søges !

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87682
    AnonymForfatter

    Hej Alle,

    Je har nu kigget lidt rundt på debatten, hvor jeg ser mange indlæg omkring lån, gæld og især rki.
    Derfor ville jeg da også gerne lige smide en linie, og så håbe på at der var nogen som kunne give lidt gode råd.

    Min situation er at jeg åbent og ærligt har været et svin med min økonomi, og det kombineret med svigtende held som selvstændig, har gjort at jeg nu har oparbejdet en gæld på ca. 800.000, fordelt på ca 25 kreditorer. Af dem er ca 225.000 røget i ribers.

    Den irreterende del for mig at lyset ligesom er gået op, og jeg er derfor motiveret for at få gjort noget ved sagerne. Min økonomiske situation er at jeg med min samlever nu har en fast hustandsinkomst på ca. 1.000.000, hvoraf jeg står for de 660.000, vi har baberet ind til benet og har ligenu er rådighedsbelød på ca. 24.000 pr måned. Og for at fange den hurtigt kommentar, så ja jeg betaler af på gælden, og har i denne måned fået nedbragt min rki registreringer fra 11 til 7 hurraaa :-). Nu kommer så den store den da de sidste kreditrer er nogle meget store poster, som vil tage meget meget lang tid og afvikle. Men er det den eneste vej, så må det jo være sådan.

    Men min tanke her er at hvis man nu kan samle det hele i et samlet lån til en ordentlig rente, og derefter afdrage med 10-15.000 pr måned så kommer man jo hurtigt nogle vejne, og nej de er ikke nogen god ide at låne for at betale lån, men hvs det igen ville gøre byrden mindre og rente tilskrivningerne mindre, så må det da være vejen frem, og et eller andet sted, så må der da findes en bank som kan se det som en god forretning, at få et ungt par som kunder med en så pæn indkomst, og ja der er jo en grund til ribers, men alle kan ændre sig, jeg føler ihvertfald selv at jeg har det.

    Men ihvertfald, er der nogle som har nogle ideer/tanker omkring dette, der vil blive sat pris på alle svar.

    #111946
    AnonymForfatter

    Først et stort tillykke til dig :-). Og du har en dejlig holdning til at ville betale til dine kreditorer, da du har muligheden. Så jeg vil gerne kippe med flaget for dig :-).

    Hvis jeg var dig, så ville jeg gå lidt på turné hos bankerne. Tag alle dine kontoudtog med og beviser på, at du har betalt. Tag også et budget med. Det handler om, at du kan vise, at du har styr på tingene. Nogen gange er der bankfolk i mellem, der godt kan se, at har en person betalt et megabeløb kontinuerligt over en længere periode, så vil de også være velvillige til at hjælpe. Og bankfolk ser også på, hvorfra gælden stammer. Det er ikke så slemt at være gået konkurs, som hvis det bare var et overforbrug. Man plejer at sige, at der aldrig lånes til “overforfaldne" regninger, da man bare kan kalkulere med dem. Men sådan ser det jo ikke ud for dig. Det er også sværere at låne 10-15.000 kr. i banken end 500.000 kr. Netop da folk selv bør kunne spare små beløb op.

    Banker ser på betalingsevnen – for har man ikke den, så kan man have al den vilje, der i verden, men det får banken jo ikke noget ud af.

    Det handler i bund og grund om at komme ud af RKI. Er du først kommet ud, så står stort set alle bankers arme åbne nok for dig. Så måske kommer du til – så længe du er i RKI – til at måske få en rente, der er lidt højere end ellers. Men når du så er ude af RKI, så kan du jo bare flytte lånet til en bank, der har en lavere rente. Og ofte er der ingen gebyrer hos modtagerbanken, når du overfører lånet, så du slipper for at betale oprettelsesgebyrer på ny. F.eks. har Spar Salling den regel.

    Hvis du tilmed kan sige, at din samlever/kæreste vil samhæfte med dig på lånet, så tror jeg også, at du står bedre. Men det må jo bero på en aftale mellem din kæreste/samlever og dig. Men din kæreste/samlever hænger jo på gælden, hvis du ikke betaler. Så der er naturligvis en risiko for den pågældende. Men nogen gange, så må man “springe ud i det". Og står i for at skulle giftes, så vil I jo alligevel formentlig have fællesøkonomi, og så betaler din kæreste/samlever jo alligevel.

    Måske – hvis du oplever afslag – at du kunne spørge om, hvor lang tid du skal betale XX kr. til dine kreditorer for at de vil se velvilligt på at give dig et lån til resten.

    Og nej – jeg er ikke ansat i en bank. Det har jeg været for “100 år og en madpakke" siden, og jeg laver noget helt andet i dag.

    Hvis du har sikkerhed (som er noget værd) – som banken kan få pant i – så står du næsten til et ja fluks og uden tøven. Måske du har forældre, der vil stille et ejerpantebrev til sikkerhed i deres ejerbolig for lånet? Der er ganske vist en regel om, at bankerne som sådan ikke gør dette, da et problem ikke skal tørres af på “3. mand". Men er det forældre, der stiller sikkerhed, så er holdningen en ganske anden. (Jeg har selv gjort det for mit barn).

    Pøj pøj med det.

    Mange venlige hilsner
    Nuser

    #111954
    fk2001Forfatter

    Nusers indlæg er ganske godt synes jeg. Det med at banker ikke vil røre RKI-personer er jo korrekt i 98% af tilfældende, med god grund naturligvis, men de resterende 2%, som du jo høre til, skulle alt andet lige have en chance. Det gælder blot om at sælge sig selv, og overbevise banken om at de kan lave en god handel.

    Mit forslag vil derfor også være at du dokumentere alle dine betalinger og lægger et budget der indeholder hvad du kan afbetale på det ønskede løn.

    Derefter henvender du dig personligt i flere banker. Personligt vil jeg undgå at omtale RKI før du i det mindste er budt velkommen og fået lov til at sætte dig ned.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.