Lån mellem private

Viser 12 indlæg - 16 til 27 (af 27 i alt)
  • Indlæg
  • #228366
    CasperrForfatter

    Dannelse eller ej. Det er ikke en særlig klædelig tone, der holdes her. Hæv standarden 🙂

    #231254
    RengeForfatter

    Jeg vil gerne låne penge
    50000

    #231338
    peter holm larsenForfatter

    Casperr
    Medlem siden:10-12-2017
    Indlæg i alt: 7
    10-12-2017 15:03
    Er det kr 5.000 eller kr 500.000? Ved et større beløb bør långiver kontakte en advokat med henblik på at få et tilbud på gældsdokumenter. Fordelen ved få det produceret gennem en advokat er, at han har en rådgiverforsikring, som dækker hvis han laver fejl m.v.

    Nu er det også vigtigt, at forholde sig til, atlet gældsbrev er et af de mest simple dokumenter. Er nu sådan engang at livet indebærer visse risici. Hvis man nu i da end ikke kan lave et simpelt gældsbrev uden en advokat af frygt for fejl – så står det snart dårligt til i lille Danmark.

    #231340
    peter holm larsenForfatter

    Hej Morsdreng,

    Der er jo netop højtuddannede der kan udnytte sin viden til at drage fordelene ved at optage privatlån. Der er rigtig mange fordele skattemæssigt – og selvfølgelig skal der udfærdiges lånedokumenter.

    Alle du dokumenter du omtaler, er nærmere hvis du skal have lån fra pengeinstitutter. Vi har optaget nok 15 private lån, og har ALDRIG – som o ALDRIG – skulle komme med årsopgørelser, lønsedler og forskudsregistreringer. Kunne virkelig godt tænke mig, at du kunne give et par henvisninger til private långivere, der kræver de dokumenter du anfører !,,,

    #231435
    XYZ123Forfatter

    Hej Peter/andre,

    Vi har en ven, der gerne vil bo i København, men ikke selv har råd til at købe en (andels)bolig. Han forestiller sig at bo i byen 5-10 år, hvorefter han vil sælge lejligheden og flytte på landet. Vi har nogle penge til overs, vi gerne vil låne ham en del af (i størrelsesordenen 500.000).

    Aftalen kunne fx gå ud på, at lånet tilbagebetales, når lejligheden sælges, dog senest efter 10 år. Og selvfølgelig skal der være en eller anden form for forrentning – som dog ikke behøver være særlig høj, da vi ikke får nogen videre rente på pengene nu, og ikke mener det er et godt tidspunkt at investere.

    Hvad har du af erfaring med skatteregler mv. man skal tænke på?

    Venlig hilsen Niels

    #231437
    morsdrengForfatter

    Niels, hvordan kan du dog tro, at du kan få brugbare og kvalificerede råd fra anonyme personer på et debatforum?

    Skatteregler m.v. er dine mindste problemer.

    At låne 500.000 kr. ud til en vens køb af andelsbolig, når du selv oplyser, at den pågældende ikke selv har råd til at købe boligen, er ikke smart, og det er endda meget pænt sagt.

    At låne penge ud til venner er normalt en dårlig ide som kun kan frarådes. Du kan risikere at miste både dine penge og dit venskab.

    Rente forældes efter 3 år. Ved et salg om 10 år kan du derfor kun kræve betaling af den uforældede rente for de seneste 3 år. Hvordan vil du løse det problem?

    Skal dit udlån forrentes med en årlig rente på 2%, skal du om 10 år have betalt ca. 610.000 kr. Men det kan du IKKE få, da renten forældes efter 3 år.

    I øvrigt vil du først når andelsboligen sælges finde ud af, om du får forrentet og tilbagebetalt dit udlån

    Mister du dit udlån helt eller delvis, er en den rente på 0,8%, som du kan opnå i dag ved at indsætte beløbet i et pengeinstitut et langt bedre alternativ.

    Hvis man vil låne penge ud privat, skal man naturligvis have det formelle og det juridiske i orden. Det betyder at din nuværende ven skal underskrive et gældsbrev indeholdende de lånevilkår som i er blevet enige om og stille sikkerhed i form af pant i andelsboligen.

    Søg råd hos professionelle rådgiver – og ikke her.

    #231439
    testForfatter

    Der er ingen forskel på skattereglerne omkring renter om det er et privat eller bank lån.
    Men ja 500.000 kr er en slags penge så en tur om en advokat var nok en god ide.
    Da jeg købte hus for 20 år siden lånte jeg 120kkr ved min ven uden advokat. Vi lavede et regneark med en rente og afdrags tabel. Der var aftalt 5 års løbetid, men jeg betalte det ned på 2 år. Det kostede ikke venskabet.
    Men jo at der første skal afdrages og betales rente efter 5-10 år lyder som en mærkelig og mere risikabel model. Der findes nu altså også leje boliger i Kbh eller værelser til leje

    #231465
    Charlie88Forfatter

    Hej Alle…. Jeg er også på udkig efter privat udlån af en form.

    Min kone og jeg ejer 2 Huse: 1 til udlejning i Århus, og 1 vi selv bor i, hvor halvdelen er udlejet i Hvidovre.

    Vi kunne godt tænke os at købe en lejlighed i København, vi selv kunne flytte ind i, og så fuldt udleje huset i Hvidovre.

    Vi har sparet ca. 500k op i banken indtil videre, Og har MASSER af Friværdi i husene. DOG, kan vi ikke få lov at låne penge via realkredit, efter de nye låneregler er trådt i kraft. ( noget med ens samlede årsløn x 4-5 )… ( Her medregner de IKKE lejeindtægter ) dvs. vi skal betale af på 3 ejendomme, incl. vand varme el, ejendomsskat osv. og dermed får vi nærmest negativt rådighedsbeløb

    Som det står til lige nu, betaler vi ca.23.000kr (20.000kr af i rent afdrag hver mdr.), og vi spare ca. 10.000-15.000 op på kontoen

    Ved Køb af ny ejendom, vil vi forvente at kunne udleje den del af huset vi selv bor i nu, for ca. 12-14.000kr / mdr. excl. vandvarme el. (Før skat)

    Har kigget på UdenomBanken.dk. men synes det er alt for høje renter, gebyr, bidrag osv. Ifht. et 1,5% /20 års lån i realkredit til kurs 99,8

    ( Kan end ikke få lov at låne hvad vi har afdraget med de sidste 2-3 år ), selvom husene er steget i værdi, og vores lønninger stiger en smule hvert år. :-/

    Hvis der er nogen der har kendskab til en måde, en fidus eller en anden måde at komme udenom de nye låneregler, evt ved oprettelse af firma. eller andet, vil jeg være meget taknemmelig. Mvh Charlie

    #231564
    peter holm larsenForfatter

    Vil foreslå evt at flytte ejendommene over i selskabsregi – fx IVS eller APS, der kan i selv lave regnskaber og så flytter det ud af privatsfæren. Dog kan i typisk kun få lov at låne op til 60% men tænker der er uproblematisk, med jeres økonomi – egenfinansieringen på 40% skaffer i i friværdien af jeres private bolig.

    #368813
    SorenHansenForfatter

    Der findes en række udlandske tjenester på peer-to-peer lån, som du i måske kunne benytte, så i selv slipper for alt bøvlet. De tager dog en symbolsk betaling for at formidle lånet – men så er der styr på praktiske.

     

    Prøv at google: peer to peer lending

    #380415
    Mari1994Forfatter

    Vi tilbyder lån fra € 2.000 til € 800.000 til en årlig rente på 3% over en tilbagebetalingstid på op til 25 år.

    For mere information, kontakt os via e-mail: dhermeros9@gmail.com

    #380635
    casasanaForfatter

    Hej Jeg skal slette et privat pantebrev, der er indfriet , fra Tingbogen. Hvordan gør jeg det? Hvor? og Hvad koster det?

Viser 12 indlæg - 16 til 27 (af 27 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.