SEB kort tilbud om forhøjelse af eksisterende. Er i tvivl om betingelser?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95153
    AnonymForfatter

    Hej Alle,

    I 2004 fik jeg af gennem et tilbud et Mastercard med 30.000 kroner i kredit hos SEB kort. 8 år senere fik jeg tilbud om at hæve kreditten med 20.000 kroner til 50.000, hvilket jeg så blev godkendt til.

    Det er ikke fordi jeg bruger kortet ret meget, men ekstra kreditter er selvfølgelig altid gode at have baghånden. Selvom de er lidt dyrere end kreditter i banken.

    Nu har SEB kort gennem 2015 bomberet mig med tilbud om de vil gerne tilbyde at hæve min kredit fra 50.000 til 100.000. I 2014 (sikkert som følge af finanskrisen) har ændret væsentlig på deres kortbetingelser.

    Man skal bla. skrive under på at man acceptere punkt 4.1 i deres kortbetingelser. Hvor der står

    “4.1 Oplysninger til kreditvurdering
    Til brug ved kreditvurdering af din ansøgning
    kan kortudsteder afkræve de oplysninger,
    kortudsteder sædvanligvis anvender til
    kreditvurdering, herun
    der lønsedler,
    selvangivelse, årsopgørelse fra SKAT samt
    årsregnskaber. Endvidere kan kortudsteder
    kræve, at du giver kortudsteder samtykke til at
    hente økonomiske oplysninger fra SKATs

    database og samtykke til adgang via ”HentSelv”
    til indhentning af sen
    este årsopgørelse,
    oplysninger i indkomstregisteret og oplysning
    om gæld der opkræves af
    restanceopkrævningsmyndigheden. Endvidere
    kan kortudsteder
    anmode om
    dit samtykke til at
    indhente kreditoplysninger hos ”KreditStatus”.
    Endelig kan kortudsteder rette
    henvendelse til
    dit pengeinstitut, til andre betalings

    kortudbydere samt til kreditoplysningsbureauer.
    Kreditvurdering kan
    ske når som helst under
    kontoforholdets forløb og vil ske ved enhver
    væsentlig forhøjelse af kreditten. Såvel på
    ansøgningstidspunkt
    et som senere under
    kontoforholdets forløb kan der foretages
    kreditvurdering, der også omfatter
    kortindehavers/kontohavers eventuelle
    engagement med andre af SEB koncernens
    selskaber. Vil du ikke give kortudsteder de
    anmodede oplysninger, betragtes dette som
    misligholdelse, jf. pkt. 2.22, og ethvert kort til
    kortkon
    toen kan spærres uden forudgående
    varsel. Meddelelse om spærring vil tilgå
    kontohaver senest samtidig med, at kortene vil kortene blive spærret".

    Jeg er ikke registreret i hverken RKI eller debitor registreret. Jeg har et VISA kreditkort som jeg bruger lidt fra hos Ekspresbank og et Ikano kort til Ikea som jeg bruger lidt af en gang imellem også. Betaler altid mine afdrag til SEB til tiden og til de andre.

    Jeg har stadig den samme indtægt som har tjent for 10 år siden, dog er den selvfølgelig steget nogen procent ved alm. lønudvikling.

    Der hvor jeg lidt i tvivl er at det virker på mig som om at sæt nu de mener jeg ikke længere fortjener den kredit på 50.000, at man ved tilbudet om forhøjelse kan risikere at miste ens eksisterende kredit? Sådan læser jeg nemlig de kreditbetingelser.

    Eller er det noget jeg misforstår?

    #218496
    MichaelForfatter

    Du kan miste dine kreditter til enhver tid hos enhver udbyder jf. gældende forretningsbestemmelser. Ingen har krav på kreditter og lån af nogen art.

    Luk dine kreditter, spar op og brug dig selv som kassekredit i stedet for at betale eksorbitant høje renter hos diverse sidegade-vekselerer. Voksne mennesker bør ikke have forbrugsgæld af nogen art.

    #218544
    AnonymForfatter

    Er den kredit væsentlig for dig eller er den bare ‘rar at have’?

    De kan altid efter de vilkår du citerer kigge på om du fortsat er kreditværdig, men hvis du er bange for resultatet, så er risikoen nok størst hvis du beder om forhøjelse.

    Men som Michael siger, så ret din energi mod at oparbejde en kontant ‘buffer’ i stedet for at tænke på kreditter som du alligevel ikke bruger så meget.

    Ekspresbank og Ikano er så nok heller ikke der du skal vælge dine venner.

    #218550
    HalliHalloForfatter

    Hej Torben

    Hvad er det for en konto du har i SEB-Bank?

    Og hvad er debetrenten?

    Normalt er det kun finansieringsselskaber, der løbende “bomberer" deres kunder med tilbud om forhøjelse af kreditten.

    Og at fordoble kreditten til 100.000 kr. tyder ikke på at du er en almindelig kunde..

    Beskriv venligst derfor dit kundeforhold med denne bank lidt nærmere.

    #218600
    AnonymForfatter

    Et eksempel:
    Min fader fik tilbudt et mastercard gennem 3F’s samarbejdspartnere med en rente på _KUN_ 0,95 %! – ja, de glemte så at skilte tydeligt med, at rentetilskrivning er pr. måned dvs. en årlig rente på ca. 12 % – IKKE billigt.

    DROP de gratis kort og betal prisen for et i banken – kreditterne på mange bankers mastercards er gratis bortset fra det årlige kortgebyr som med de “tårnhøje" renter på de andre kort du nævner er en begrænset udgift.

    At instituttet vil have “Hentselv" på dine skatteoplysninger skyldes at institutterne nu er endnu mere under krav fra finanstilsynet ift. at skulle kende kunden inden der bevilges en kredit.
    – kan du i grunden fortænke dem i, at de gerne vil kende din økonomi/indtægt/gældsforhold inden de stikker dig en blanko-check på 100.000?

    Men et råd, drop konto-kort, spar op til forbrug og få en kredit/mastercard din bank, hvis du mener du har behov.

    #218666
    HalliHalloForfatter

    Hej igen Torben

    Kom nu ind i kampen, og hvis du ikke svarer går jeg ud fra at det ikke er et spørgsmål fra den virkelige verden, du har stillet.

    Hej Mathlian

    Du er begyndt at have samme tankegang som “LolleMichael “.

    SEB-Kortet er jo netop et “bankkort", men man kan da ikke undvære sådan et fint “grønt" kort fra f.eks SEB-Bank eller måske fra Spar Salling?

    Hvem siger, at Torben ikke betaler sit forbrug ud hver måned, så der ikke løber renter på, ja, jeg spørger bare?

    #218686
    AnonymForfatter

    Selvmål af dimensioner du kommer med HalliHallo.

    Spørgsmålsstiller skriver i sit indlæg:

    “I 2004 fik jeg af gennem et tilbud et Mastercard med 30.000 kroner i kredit hos SEB kort. 8 år senere fik jeg tilbud om at hæve kreditten med 20.000 kroner til 50.000, hvilket jeg så blev godkendt til.

    Det er ikke fordi jeg bruger kortet ret meget, men ekstra kreditter er selvfølgelig altid gode at have baghånden. Selvom de er lidt dyrere end kreditter i banken."

    Bemærk især sidste sætning. Han betaler for kreditterne. Hvorfor ville de ellers bruge papir og porto på at spamme ham med tilbud?

    Drop nu din trolling herinde – 3523 indlæg i alt – håber ikke de alle skraber bunden som det sidste, hvor du mener jeg har samme tilgang som andre du giver lolle-betegnelsen – er det din betegnelse for bedrevidende end dig selv for i så fald giver det efterhånden mening for mig.

    Hvad er det også for en kommentar du kommer med til Torben? Måske Torben har andre ting han skal lave i sit liv, end at sidde til rådighed for din kedsomhed herinde.

    Jeg tænker hans spørgsmål er på en reel case, som han står med.

    #218940
    HalliHalloForfatter

    Hej Torben, du har skrevet et indlæg om SEB bank, og jeg syntes det er mærkeligt at du slet ikke svarer på spørgsmål.

    Jeg har spurgt tidligere sådan:

    “Hej Torben

    Hvad er det for en konto du har i SEB-Bank?

    Og hvad er debetrenten?

    Normalt er det kun finansieringsselskaber, der løbende “bomberer" deres kunder med tilbud om forhøjelse af kreditten.

    Og at fordoble kreditten til 100.000 kr. tyder ikke på at du er en almindelig kunde..

    Beskriv venligst derfor dit kundeforhold med denne bank lidt nærmere."

    Men måske der også er andre af Mybankers mange, mange tusinde brugere, der har sådan et kort eller konto og kan bidrage lidt med nogle oplysninger?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.