SU-lån i overgangsperiode

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • SikmundoForfatter
    Indlæg
  • #95098
    SikmundoForfatter

    Jeg står i den situation, at jeg den 28. januar afleverer mit speciale og dermed er færdig med min uddannelse. Min sidste SU får jeg udbetalt den 1. januar, og derfor risikerer jeg at stå i februar måned uden nogen form for udbetaling (medmindre jeg finder et job i mellemtiden). Det vil tvinge mig på dagpenge, der er bagudbetalt, som jeg dermed først vil få udbetalt 1. marts.

    Kan det betale sig at tage et SU lån her i månederne op til, så jeg ikke skal gå endnu mere i minus på min kassekredit (cirka -9.000 kroner nu), og kan det i det hele tage betale sig at tage et SU lån for at betale sin kassekredit af?

    Det skal siges, at jeg på intet tidspunkt i løbet af min studietid har taget SU-lån, men er kommet i pengekneb i løbet af specialeperioden, da der ikke har været sammen muligheder for at arbejde ved siden af studiet.

    På forhånd tak

    #217596
    MichaelForfatter

    Du er jo stort set færdig med din uddannelse så der er ingen idé i at tænke i SU-lån nu. Tag de par tusinde ekstra på kassekreditten og start så en afvikling af samme kredit når du finder et arbejde eller får dagpenge.

    I det hele taget skal du være glad og stolt over at komme ud med en uddannelse uden gæld ud over den smule kassekredit. Mange kommer ud med flere hundrede tusinde i gæld hvilket effektivt sætter en prop i eksempelvis boligkøb mange år fremover.

    #217598
    SikmundoForfatter

    Tak for svar, Michael.

    Det var egentlig også min tanke, at det måske var bedst bare at droppe lånet, og så forsøge at holde et minimum på kassekreditten den måneds tid. Jeg tænkte bare, at det rentemæssigt bedre kunne betale sig at låne de få tusinde kroner via SU-lån frem for at lade kassekreditten stige, men som du selv siger, så glæder jeg mig også over at kunne komme ud af studietiden uden den store gæld.

    #217612
    thsvForfatter

    Jeg ville tage SU-lånet, da en kassekredit trods alt er dyr i rente!

    #217634
    HalliHalloForfatter

    Ja, et SU-lån er oftest billigere end en kassekredit.

    Man kan altid kontakte SU-styrelsen, hvis man har spørgsmål om dit eller dat, jeg vil tro at de kan svare mere konkret end hvis man stiller spørgsmål herinde.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.