Må banken spære mit dankort?

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94814
    AnonymForfatter

    Jeg har brug for lidt hjælp, for jeg kan pt. intet finde nogen steder vedr. denne problemstilling.

    Min mand og jeg har fået spærret vores kort uden varsel.
    Vi har aldrig haft overtræk og har en sund økonomi. Vi har særaftaler med banken da vi afvikler vores lån over 10 år istedet for 25 år.
    Vi har ingen kassekredit eller andre lån end et boliglån. Vi har altid betalt vores regninger til tiden uden nogensinde at have fået rykkere eller andet.

    Lige pt. har vi et indestående på over 10.000 kroner på vores budget konto, men alligevel er vores Visa dankort blevet lukket.
    Vi spiller på danskespil hvor vi hæver 2-300 kroner af gangen 1-2 gange om dagen – Nogle uger hæver vi intet, og andre uger(specielt weekender) så hæver vi 2-3 gange.

    I denne uge har ingen af os spillet på nettet, men tilgengæld købt ny plæneklipper mv.

    Når jeg læser bankernes regler, så er der et punk i deres Regler & Vilkår der netop omhandler spil, og her står der kun at der kan være et maximum på 5000 kroner pr døgn. Da vi er langt under dette, så går jeg ikke ud fra at det vil være et problem.

    I Bankens regler & Vilkår står der om spærring af kort uden yderligere varsel, at det kan være efter grov forsømmelse af aftalen som f.eks gentagende overtræk.
    Da vi igen aldrig har haft overtræk, så går jeg ikke ud fra dette er problemet.

    Som tilføjelse, så har vi før fået vores kort lukket med begrundelsen af at “vi ikke skulle spille på nettet, fordi de kunne ikke lave andet end at godkende vores betalinger, og det ville kræve 10 ekstra ansatte at godkende vores betalinger på nettet"
    Dette chokerede os dybt, og vi har herefter stoppet med at hæve 5-6 gange om dagen på danskespil

    Nu har de så igen lukket vores kort, men denne gang uden yderligere varsel.
    Jeg føler mig dybt chikaneret, og overvåget men tager jeg fejl ?

    Jeg håber nogen kan hjælpe, for jeg har gennemlæst 100vis af sider efterhånden og ingen steder står der jeg ikke må bruge mit dankort flere gange om dagen.

    #213756
    HalliHalloForfatter

    Mon ikke det blot er lukket af sikkerhedssmæssige grunde, for hvis saldoen er positiv, så vil de jo aldrig lukke og da slet ikke uden et varsel.

    Ring til banken med det samme for at høre om der er tale om en fejl?

    Held og lykke med det og jeg håber I snart vinder den store gevinst på Danske Spil!

    #213764
    AnonymForfatter

    Nej, det er ikke af sikkerhedsgrunde.

    Vi har før været i dialog med dem, hvor de har bedt os om at underskrive en erklæring om at vi vedstår os alle hævninger foretaget fra danskespil, så de kan ikke bruge 3 mands misbrug som begrundelse.

    Vi har sammentalt vores hævninger på danskespil hele måneden og det løber op i 4500 kroner spredt ud over hele April.
    De hævninger er alle foretaget fra ét kort. På en uge har mit kort været brugt 5 gange i alt, hvoraf de 2 gange har været danskespil. Det burde ikke udløse nogen sikkerhedstrussel overhovedet.
    Min mands kort har iheller kke været brugt på nettet til spil i over 2 måneder, men det er ligeledes lukket.

    Vi har været i snak med banken i dag, men chefen er belejligt taget på forlænget weekend, og ingen kan hjælpe os – ifølge dem selv – før han er tilbage.

    Der er absolut ingen begrundelse for hvorfor vores kort uden varsel er blevet lukket.
    Vi har ikke fået besked hverken på SMS, opkald eller brev. Det var bare lukket. Jeg har fået oplyst fejlkoden på lukningen, og vi får fejl 100, som indikerer et kontoen er i minus – Hvilket den ikke er.

    Mange tak – Heldigvis er vi langt oppe i plus og forhåbentligt fortsætter det sådan 🙂

    #213766
    MichaelForfatter
    #213802
    AnonymForfatter

    Hej Michael,

    Det er utrolig ærgerligt at du ikke kan komme med et seriøst og sagligt svar til min problemstilling.

    Men tak for forsøget, selvom det ikke var meget værd.

    #213804
    MichaelForfatter

    Du har ret. Det var over stregen og jeg undskylder.

    Jeg har ikke nogen løsning til dit problem andet end måske at overføre ét større beløb i stedet for flere små for at minimere antallet af transaktioner.

    #213808
    testForfatter

    har i en skriftlig begrundelse fra banken? På det du skriver er det svært blive klar over om i har fået en begrundelse i det seneste tilfælde eller ikke

    hvis i vil klage må trinden være
    1. få en skriftlig begrundelse
    2. kontakte den klage ansvarlige i banke men eller uden 1
    3. klag evt til ankenævnet
    4. skift bank

    Jeg har prøvet af sikkerhedsmæssige grunde prøvet at få mit kortspæret. Det var ikke muligt at få oplyst hvorfor specifik med det er såvidt jeg kan læse betingelserne på kortet noget banken kan gøre også uden at informere kunden. Der er en algoritmen der overvåger forbrugsmønsteret, men man kan ikke få oplyst hvad den overvåger på. Det synes umiddelbart logisk at den overvåger på f.eks. land. Jeg fik f.eks. mit kort spæret da jeg hævede i 3 lande på 2 dage. Måske vil meget nethandel også virke mystisk.

    #213810
    AnonymForfatter

    Hej,

    Nej – Vi har til dato ingen skriftlig begrundelse modtaget. Vi sendte en klage til klage afdelingen i banken, og de har rådet banken til at åbne vores kort igen straks. Dette er endnu ikke sket, og vores bankrådgiver vender ikke tilbage til os når vi kontakter banken.

    Vi har to kort, hvoraf det ene er brugt til spil og det andet – min mands – ikke har brugt til online spil i over 2 måneder.
    På en måned har vi haft hævninger for 4700 kroner på det ene kort, og i samme periode er der gået 15.650 kroner ind.

    Jeg har gennemlæst alle regler og snakket med NETS, og umiddelbart har de ingen regler for brug af dankort pr dag, foruden en beløbsgrænse.
    Vi har fået bekræftet af NETS, at vores hævninger ikke udgør en sikkerhedsrisiko, da denne sikkerhed først “træder i kræft" ved gentagende hævninger på f.eks samme beløb indenfor kort tid – Med kort tid, mener de at hvis jeg f.eks hæver 10-20 x 200 kroner på en given hjemmeside.

    Til sammen, på to kort, har vi haft 5 hævninger i den uge hvor vores dankort er lukket.
    Hvoraf de 2 har været hhv. en buket bestilt via interflora og en hævning af 225 kroner på danskespil
    De 3 andre har været benzin, plæneklipper samt en tur på McDonalds.

    Dette giver absolut ingen anledning til at lukke vores kort.

    Jeg er ganske indforstået med, at der er sikkerheds procedurer der kan lukke et kort, men jeg kan ikke forstå hvordan en bank kan lukke vores dankort uden yderligere varsel og ej heller kommunikation.

    Da vi fik lukket vores kort første gang, var det på grund af at jeg havde hævet 11 x 250 kroner over en weekend.
    Det beklagede jeg, og vi lovede at nedsætte vores hævninger. Den gang lukkede de dog kun mit kort, og ikke min mands.

    Denne gang er begge kort lukket, og ingen at få fat i, i banken.
    Derfor har vi i dag sendt endnu en klage til banken og bedt den klage ansvarlige om at tage os seriøst og vende tilbage til os straks, men det er lidt besynderligt at de bare kan lukke vores kort og så bagefter lege skjul med os uden at give os en begrundelse.

    Jeg har haft fat i pengeinstituternes klagenævn, men de har sendt min klage videre til forbugerombudsmanden, og nu afventer vi svar fra dem, om hvad der kan gøres.

    Vi har alt på det rene – Ingen overtræk, ingen misbrug, god og sund økonomi, vi har ingen børn, vi ejer vores hus, og har ingen lån foruden huslån i banken. Der er absolut ingen anledning til at vores kort bliver lukket på denne måde.

    #213812
    AnonymForfatter

    Rettelse.. det er 4.500 kroner der har været af hævninger igennem April, og ikke 4700 kr. som skrevet i sidste besked

    #213848
    testForfatter

    11 x 250 kroner har jo nok også udløst en mulig misbrugsalarm. Skriv til den klage ansvarlige igen

    #213898
    AnonymForfatter

    Hej,

    Ja, det er helt korrekt.

    Derfor var i for 3 mdr. siden i banken for at underskrive en erklæring på at vi indestår for alle hævninger.
    Denne gang er vores kort lukket uden yderligere varsel. I den uge, hvor vores dankort er lukket er der følgende transaktioner på vores konto

    Til sammen, på to kort, har vi haft 5 hævninger i den uge hvor vores dankort er lukket.
    Hvoraf de 2 har været hhv. en buket bestilt via interflora og en hævning af 225 kroner på danskespil
    De 3 andre har været benzin, plæneklipper samt en tur på McDonalds.

    Min mand kort, har der ikke været en eneste online hævning i over 2 mdr. Så hvilken årsag kan ligge bag denne lukning?

    Vi har til dato INTET hørt fra banken, og de ringer ikke tilbage eller svarer på henvendelser via mail.
    Klageafdelingen er kontaktet, og de rådede afdelingen til at åbne vores kort da de intet belæg havde for lukning, men det er ikke sket.

    Sagen er taget op af Forbrugerombudsmanden sammen med Finansrådet, så forhåbentligt sker der noget snart.

    #213924
    peter holm larsenForfatter

    Hvorfor dog bruge så mange kræfter på at være tilfreds.

    Der er et nogle gamle vise ord der hedder – er man tilfreds så kan man altid stemme med fødderne. Dermed menes er du utilfreds med den service du får – så finder du bare en ny forretningspartner.

    Jeg ha havde selv for ca 2 år siden at mine aktier pludselig blev væk og jeg syntes banken ydede en efterforskning af fejlen i bankens system som var for dårlig. Jeg skrev til banken at var det ikke løst inden 2 dage ville jeg flytte mit engagement.

    3 dage efter ringede deres filialdirektør og var ked at at lån og indestående var opsagt – og beklagede der var gået 3 dage før de havde vendt tilbage og de håbede at de kunne beholde realkreditlånet hos dem – hvor jeg blot kunne meddele at der også var igangsat en proces med at flytte dette.

    Jeg har aldrig haft problemer med banken efterfølgende – nok mest fordi mit engagement er flyttet – men pointen er det er dig der er kunde og dig der blot med en pennestrøg har muligheden for at agere.

    Brug en time eller 2 på at finde en ny bank – man skal aldrig lade sig omgive at uduelige samarbejdspartnere.

    Den eneste du kan laste dine problemer er dig selv, du havde valgt en for dårlig samarbejdspartner.

    #213926
    peter holm larsenForfatter

    Har iøvrigt en lille historie fra den virkelig verden.

    En gang var der en forretningsforbindelse der var rigtig utilfreds med den service han havde modtaget fra mig og min stab. Jeg var efter at havde hørt på forretningsforbindelser kritik af den klare opfattelse at den service han havde modtaget lagt oversteg hvad man kunne forvente og lagt over det jeg formode han kunne få hos en konkurrent.

    Så da han sagde at hvis han ikke fik en bedre service ville han finde en anden leverandør og opsige aftalen med os. Jeg meddelt ham, så at det ville han ikke få, og vi dermed ikke så nogen grund til at forsætte samtalen.

    Ugen efter vendte han tilbage og brokkede sig igen og sagde at den ordre han nu bestilte skulle servicen være noget bedre. Men jeg måtte blot meddele ham, at han havde opsagt vores samarbejdsaftale. Det gjorde ham bestemt ikke mere positiv, og da jeg meddelte at vi da var indstillet på at indgå en ny aftale, der klar præciserede vores service på det niveau, jeg havde anført for ham, som han havde fundet helt utilfredsstillede og uacceptabelt og at priserne fremover ville være 20% hører fordi vi havde erfaring med at skulle brug en del tid på korrespondance med ham smed ha røret på.

    3 dage efter ringede han tilbage og udskyldte sin opførsel og han ville høre om han kunne få opsagte aftale aktivere igen. Men jeg måtte beklage at det var vi ikke interesseret i og tilbuddet i den nye aftale ha havde afvist – endda havde været lavet så fordelagtig for ham, som udtryk for at jeg ville havde ydet en ekstra god service til ham – en aftale han også havde afvist.

    Så ville han indgå en fremtidig aftale nu – ville det være til priser der nu var 35 % højere end den oprindelige aftale og mit tilbud for 1 uge siden som han afviste naturligvis ikke stod ved magt længere. Han sagde ha ikke syntes det var fair – men da jeg sagde han var mere end velkommen til at handle et andet bedre sted hvis han så let kunne finde et bedre sted – men at mit tilbud kun var gældende hvis han accepterede det nu … Efter 10 sekunders stilhed i telefonen – svarede han at han accepterede tilbuddet.

    Jeg fin aldrig mere kritik fra den kunde – og tænk selv 5 måneder efter fik jeg et julekort og en lille gave hvor han takkede for vi var kommet overens og han var glad for det gode samarbejde.

    Han fik muligheden for at bruge sine fødder som stemme – valgte – og fortrød – sådan er livet jo også.

    Men blot en lille historie fra den virkelig verden.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.