Jeg har f5 afdragsfrit (skal refinancieres nu)

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Birk3520Forfatter
    Indlæg
  • #96068
    Birk3520Forfatter

    Jeg har F5 lån på 1.200.000 men har samtidig penge i investeringsforening som kan bruges til betaling af lånet. Hvad er bedst : gældfri eller fortsætte som det er idag. Jeg har lidt mistro til om investering i 2018 bliver som 2017.

    #229256
    KrisserForfatter

    Ideelt bør du vælge det der giver dig bedste afkast. Desværre ved ingen hvad det er, før du ikke længere kan ændre din beslutning.

    Spørgsmålet er snarere hvor risikovillig du er, og hvor meget du har råd til at tabe.

    Spørg for eksempel dig selv følgende:

    Har du råd til at betale lånet tilbage, hvis du taber en stor andel af investeringen? Ville du synes det er fedt?

    Hvor hurtigt ville du kunne genskabe dine investeringer med besparelsen fra lånet? Hvor høj er risikoen for at du får brug for likviditeten inden da?

    Kunne du finde på at låne 1 200 000 kroner for at investere dem? (Situationen er, hvis vi ser bort fra omkostninger og skat, den samme som den du står i nu.)

    Husk skatten ved realisering af gevinster. Hvis du kun lige har de 1 200 000 kroner, kan du risikere at mangle penge når skatten skal betales.

    Husk også, at det ikke behøver være alt eller intet. Hvis du gør noget halvt, bør du være sikret halv ærgelse. Afhængigt af dit temperament kan det være enten godt eller skidt.

    #229260
    Birk3520Forfatter

    Tak for info. Den tygger jeg lige på

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.