Risiko for indlåsning

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • MagnusForfatter
    Indlæg
  • #96282
    MagnusForfatter

    Hej

    Jeg skal optage et 30 eller 20 årigt fast forrentet realkreditlån på 1 mil. Mulighederne er enten 1,5% med en kurs lige under 95 eller 2,0% omkring kurs 99.

    Hvordan finder man ud af hvor store de bagvedliggende obligationsserier er og hvor stor risikoen er for indlåsning af serien og dermed en øget risiko hvis renten stiger og man fx. skal indfri sit lån.

    Venligst
    Magnus

    #231212
    René Poulsen (3)Forfatter

    Du skal finde den aktuelle obligation på fondsbørsen og så klikke på fanen “stamdata"
    eksempel:
    http://www.nasdaqomxnordic.com/bonds/denmark/microsite?Instrument=XCSE2NYK01EA50

    #231521
    Michael PTForfatter

    Jeg prøver lige at brede tråden lidt ud, siden overskriften passer nogenlunde.

    Jeg står foran at skulle optage et 30-årigt realkreditlån og skal vælge mellem 1,5% eller 2% fastforrentet med afdrag. Min rådgiver anbefaler 2% fordi han mener at problemet med indlåsning er reel for 1,5-serien, selvom det historisk vist nok aldrig er sket.

    I en tænkt situation, hvor vi sidder tiden ud på lånet uden at skulle lægge det om eller sælge, er indlåsning så et problem selvom renten stiger?

    #231523
    René Poulsen (3)Forfatter

    Indlåsning er kun relevant, når lånet skal indfries før tid.

    Hvis “markedskursen" er under 100, men ingen vil sælge dig obligationerne opstår indlåsningen.
    Så har du kun muligheden for at opsige lånet og indfri til kurs 100.

    #231532
    Michael PTForfatter

    Ok, tak for svaret, og det giver mening for mig.

    Jeg ved ikke hvor sandsynligt, det er, at man sidder løbetiden ud på et 30-årigt realkreditlån, men umiddelbart mister man jo så i hvert fald noget manøvrerum, hvis indlåsningen bliver en realitet.

    #231535
    René Poulsen (3)Forfatter

    Hvis du f.eks. tager Nykredit 1,5 % 2040 cirkulerer der allerede 16 milliarder, så den obligation er mere end likvid.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.