Omlægning af lån allerede?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Chris Faldt NøragerForfatter
    Indlæg
  • #96263
    Chris Faldt NøragerForfatter

    Hej derude.
    Jeg er dælme lidt i tvivl her. (Jeg tror jeg har taget en forkert beslutning.)

    Vi købte i sommers nyt hus og tog et 30 års afdragsfrit lån på 2%. (Huset kostede 2.980.000. RK lånet er på 2.439.000)

    Vi har et boliglån på 400.000 som skal betales af, og et nyt tage der skal spares op til i den afdragsfrie periode.
    Så langt så godt….

    Jeg er dog blevet i tvivl om det er for dyrt at have det fastforrentede.
    Når jeg kigger på rentemax eller f-kort er det ca. 40-45.000 dyrere pr. år.
    De penge ville jeg jo gerne bruge på at afdrage ekstra på boliglånet.

    Jeg optog jo egentlig et 30 års da jeg ville kende ydelsen i hele perioden… Men jeg synes nu alligevel at det er en kende dyrt købt.
    Jeg tror personligt at renten nok skal komme lidt op henover de næste 10 år… Men hvor meget mon…

    Hvad ville i gøre? Beholde det sikre men noget dyre 2% lån eller gamble lidt og nappe rentemax eller f-kort?
    Og er der egentlig nogen der ved hvad der forventes af renten på lidt længere sigt. (Hvis der overhovedet er nogle der har turde spå om det)

    #231012
    testForfatter

    Ja men så må du vel igang igen ? Banken bliver da kun glad for at tjene på en ny låne sag.

    At dit oprindelig argument for at tag er 30 års lån så stadig er godt nok er noget andet.

    #231014
    Chris Faldt NøragerForfatter

    Hej test.
    Ja argumentet er jo fint nok… Lige som det er fint at være forsikret hvis man kommer ud for en ulykke.

    Spørgsmålet er lidt om det er en for dyr “forsikring" jeg har købt mig.
    Men det er jo selvfølgelig svært at vide hvor renten er på vej hen.

    #231016
    testForfatter

    og det er svært at spå i sær om fremtiden. Har dog læst flere indlæg der nævner og beregner sig frem tid at afdragsfrihed er for dyr da det betyder ekstra bidragssatsernes så måske der mere i det ind som så.

    har selv været igennem både fastforente et f lån og to boligprioriter så forstår sådan set godt at man kan skifte mellem hvad man fokuser på som vigtigt. Tror sådan set ikke man kan betegne nogen af lånene som forkerte det er bare forskellige prioriteter. . Derfor beskriver jeg også tid metoden som at man bør forsøge at stille de forskelige låne parameter op i et regne ark. Via f.eks. RD beregner kan man gøre det og så få et overblik over de forskellige grund parametre og prøv at spørge sig selv , Hvad er rente stabilitet værd for mig? Måske hvor meget har jeg sparet hvis renten ikke stiger i 5år? Sådan set en god gammel dags følsomhedsbetragtning.

    i din situation kommer det du taber på omlægning nu jo så med ind i billedet. Det er lige dobbelt op på omkostninger og kurstab (måske)

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.