omlægning af rentemax 5% lån 1 mill

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • KarlForfatter
    Indlæg
  • #96245
    KarlForfatter

    Jeg er enlig pensionist, afdragsfriheden udløb for godt 1 år siden, renten er pt. 0,8, og betaler 18.000 pr. termin. Det klarer jeg fint. Kan dog frygte en ny finanskrise, og at renten, som sidst der var krise kommer op i 5%. Så vil jeg rent ud sagt ryge på røven.
    Jeg påtænker at sælge om 2-3 år. Kan det på nogen måde svare sig at omlægge lånet.Her tænker jeg på et 2% 30 år, eller F5? Det vil bedre min nattesøvn.

    #230896
    thsvForfatter

    Betaler du 72.000 kr om året for at låne en million, det lyder rimeligt dyrt.

    F5 er ikke noget alternativ, når du vil sælge indenfor de 5 år, det koster kassen at indfri det efter 2-3 år, hvis renten er uændret.

    Hvis du alligevel skal sælge snart, giver det ikke rigtigt mening at lægge om, medmindre du tror på en hastig rentestigning og i så fald er et 2% lån det rette valg.
    Ydelsen på et nyt 2% lån over 30 år vil være ca. 52.000 kr om året og rentefradraget vil være mere værd end ved dit nuværende lån.

    #230900
    KarlForfatter

    Tak for svaret.
    Jeg afdrager 56 tusinde, 16 tusinde er rente og bidrag.
    Jeg satserpå lav rente, og sætter måske til salg lidt tidligere end planlagt

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.