Renteændring i andelsboliglånet

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • René VForfatter
    Indlæg
  • #96191
    René VForfatter

    Hej
    Jeg har et spørgsmål, min bank har uden varsel ændret rente på andelsboliglånet fra 3,649 til nu 4,680. Må de godt det.
    Det ska dog siges at jeg deler lånet med min eks-kæreste som ikke bor i lejligheden mere. Og efter efterfølgende blevet gjort bekendt med at hun har fået en varsel. Men eftersom jeg har 50% af lånet skal jeg vel også informeres?
    Og hvad kan man gøre i dette tilfælde udover at skifte bank naturligvis!

    På forhånd tak

    Vh René

    #230417
    testForfatter

    ja det lyder lidt mærkeligt. Og du har ikke en besked i din netbank eller din Epost du bare har over set?
    hvad siger banken til det?

    #230418
    testForfatter

    ja det lyder lidt mærkeligt. Og du har ikke en besked i din netbank eller din Epost du bare har over set?
    hvad siger banken til det?

    #230422
    morsdrengForfatter

    Reglerne for renteændring fremgår af Pengeinstituttets generelle vilkår/alm. forretningsbetingelser eller af dets almindelige bestemmelser for lån og kreditter og kan derfor variere fra bank til bank.

    I visse situationer kan renten ændres UDEN varsel, mens det i andre tilfælde kræver et varsel på typisk 1 måned til op til 6 måneder for realkreditlignende lån.

    Er der mere end 1 debitor på et lån – hvilket er tilfældet her – kan lånedokumentet indeholde fuldmagt til at een af debiotorerne kan modtage underregninger fra banken på de andre debitorers vegne.

    Det tyder derfor på, at banken har ændres renten med et varsel og at din ex. kæreste og meddebitor har modtaget dette også på dine vegne.

    Du kan undersøge bankens bestemmelser og finde ud af med hvilket varsel den kan forhøje renten. Dernæst skal du gennemlæse lånedo- kumenterne, for at konstatere, om du har givet din ex-kæreste og meddebitor fuldmagt til at modtage underretninger fra banken på begges vegne. Er dette tilfædet er der intet at komme efter.

    At skifte bank kræver at både du og din meddebitor/ex-kæreste er enige herom, og at I kan finde en bank som vil overtage lånet,

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.