Bank skifte. 1.5* fast VS. F5 lån???

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • BobskiForfatter
    Indlæg
  • #96144
    BobskiForfatter

    Hej.

    Min kone og jeg står og skal til at foretage et bankskifte.

    Nuværende lån:
    2% fast. 1.820.734 mio – resttid = 23år & 7mdr
    6.45%variabel 270.140 – resttid = 8år & 9mdr

    Nuværende– ydelse pr.år før skat 149.012
    Ydelse pr år efter skat – 131.919
    Heraf afdrag pr år 84.303

    Vi står og overvejer mellem følgende 2 lån.

    1. 1.5* fast rente. Over 20 år
    Lån der optages – 2.124.000 mio
    Ydelse pr år før skat – 136.828
    Ydelse pr år efter skat – 124.935
    Heraf afdrag pr år 91.788

    Eller

    2. F5 lån over 20 år.
    Lån der optages – 2.110.000 mio
    Ydelse pr år før skat – 124.005
    Ydelse pr år efter skat – 118.591
    Heraf afdrag pr år – 103.504.

    Står lidt splittet mellem disse to lån. Det altid godt med en fastforrentet. Er dog bange for indlåsningseffekt da den ikke er så udbredt såsom 2% fast. Stiger renten kan man dog altid indfri den til kurs 100 hvis dette sker.

    F5 er fristende pga af den store afdrag. Der er dog alarmklokker der ringer, såsom renten I USA steg og i Italien. Dette kan give stigende renter herhjemme. Men der har man sagt de sidste 10 år?

    #229900
    testForfatter

    Jo det bar man sagt i mere ind 10 år. F5 er dog et mærkeligt midt i mellem valg ud fra der sysnspunkt. Ja du jar fast rente i 5 år men du er ogås låst i 5 år. Det er lang tid. Jeg ville nok se på nogle rigtigt korte lån som alternativ. Jysk, og danske bank har nogle produkter på hylderne .

    #229914
    Luca, Ung i Banken Forfatter

    Jeg syntes slet ikke du burde omlægge hvis du har et fastforrentet på 2%.

    At gå ned til et 20 årigt lån betyder at din varighed falder, og dermed dit låns kursfølsomhed.

    Hvilket er negativt når du altid kan indfri til kurs 100 hvis renten går ned, mens hvis renten stiger kan du indfri til en langt lavere kurs.

    #229920
    thsvForfatter

    Syntes ikke at du kan sammenligne F5 med et fastforrentet lån, da vi ganske rigtigt har set faldende renter de sidste 9½ år.

    For 10 år siden var renten jo faktisk ret stigende da netop var i efteråret 2008 vi så lang rente på over 7% og F1-rente på op til 6%.
    Kender en del, der fik låst renten 5,5-6% for 2009 og dette er jo netop ulempen ved de variable lån.

    F5-lån er en bastard, det let kan blive dyrt at komme ud af, da renten er 0,5-1% end den rene korte rente og låst i 5 år, så skal man omlægger efter 2-4 år kan det koste pænt meget i overkurs at skulle ud.

    Jeg går ud fra at belåningen fremover kommer under 80% inkl. banklånet, så 1½% 20 år er bestemt en god mulighed, da ydelsen jo netop er lavere end jeres nuværende belåning.
    Jeg ville dog undersøge ydelsen ved F-kort og Jyske F1 også, så I er i et rigtigt variabelt lån, der ikke låst for førtidig indfrielse.

    Syntes egentligt at det er OK at vi afdrage gælden på 20 år, der er rigtigt mange penge at spare i renter, specielt ved fastforrentet lån, da renten så bliver 0,5% lavere.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.