Divs spørgsmål

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Christian_BForfatter
    Indlæg
  • #95860
    Christian_BForfatter

    Hej

    Jeg har en lidt blandet pose med spørgsmål i forhold til et projektkøb hvor vi har snarlig overtagelse. Årsagen til mine spørgsmål er primært for at kunne udfordre banken.

    Der er købt lejlighed i hovedstadsområdet til 3,3 millioner (inklusivt tilvalg badeværelser og køkken). Vi underskrev august sidste år og forventer overtagelse her primo oktober. Vi lægger ca. 250.000. Der skal altså ud over realkredit lån også være et betydeligt banklån. Der lånes gennem Nordea

    Der er fra start meldt ud fra vores side at vi kun var interesseret i de finansielle produkter som banken tilbyder og ikke skulle have forsikring til kæledyr mm for at sænke ydelser. Dette er fravalgt da vi har LB og det også efter min optik fjerner gennemsigtigheden.

    Rente på banklån:
    Vi er her blevet tilbudt 4,45% her i startfasen af vores forhandlinger. Den sædvanlige sætning med “jeg har drøftet med chefen og det her er vores bedste" er naturligvis blevet brugt. Til historien skal det dog siges at de 4,45 blev tilbudt i august 2016 mens vi til samtale august 2017 fik af vide vi kunne få 4,9. Der har været to forskellige rådgivere inde over.

    Mit spørgsmål er om jeg skal stille mig tilfreds. Lån til andelsboliger ligger i området 3,5%. Jeg vil mene at risikoen ikke er væsentlig højere med banklån til os da vi alligevel lægger små 8 – 9% af prisen og dermed levere en god buffer til et eventuelt fald i markedet. Korrigere mig gerne.

    Kurssikring:
    Vi har fået oplyst at vi ikke kan foretage kurssikring eller øvrigt og er nødsaget til at gå over i den nye serie som kommer til september. Dette er naturligvis lidt trist information når Nordea 2% 2047 er i kurs 98,75.

    Det skal siges at bankrådgiveren jeg fik den melding af umiddelbart ikke er super skarp i realkredit og finansielle instrumenter. Jeg har før måtte rette på ham. Jeg er derfor i tvivl om den melding er reel og vi ikke kan foretage en kurssikring på nuværende tidspunkt.

    Jeg er naturligvis lidt bekymret i forhold til den nye serie og hvordan den udvikler sig. Så en kurssikring for bedre søvn ville nok ikke være helt skidt.

    PFT

    #227296
    testForfatter

    der grundlægende to måder at forhandle på. Ud fra et diskussion alle kan du gøre det lidt bedre ellers må jeg jo … typen af argumentere eller ud fra en egentlig undersøgelse af markedets alternativer.

    Mene klart den sidste giver mest mening. Så da det virker lidt som du ikke kan forhandle rente længere ned synes jeg du skal undersøg andre banker.

    vedr dit obligations lån skal du jo vælge den type der passer til dig, men det lader ikke til du har noget spørgsål til et 30% fast forrentet lån.

    Når man som os er i LB giver det ofte ikke meget mening at kontrollere andre priser selv om jeg gør det jævnligt. Deres bådforsikring er så ikke god nok men de andre lige ofte så godt at det det ikke kan svare sig at gøre noget eller det er desideret dyrere hos andre.

    Men når det er sagt ender, man ofte med at blive en salgs helkunde alligevel. De fleste banker har i dag pakke systemer.

    Så tilfreds eller ej, Jeg ville, hvis du ikke har gjort det tage et møde med mindst 2 andre banker før beslutning.

    har nordea stillet garanti så kan det være vanskeligt eller forsendt at gøre noget.

    #227298
    OpgaveForfatter

    Hej Christian,

    Tillykke med jeres lejlighedskøb.

    En rente på 4,45%/4,90% lyder fornuftig og du kan ikke sammenligne med renten på andelsboliglån. Du har vel på skrift, at I blev tilbudt renten på 4,45% sidste år?
    Renten på andelsboliglån afspejler renten på 0-100% finansiering af en andelsbolig. Jeres rente på 4,45% afspejler intervallet på jeres ejerbolig på 80-92% (dermed er risikoen reelt højere).

    Måske kan du få fin bank/kreditforening til at lave en ny forhåndsvurdering, som måske er højere end august 2016, for dermed at få mere i kreditforeningen og mindre i banken. Eller har de netop lavet forhåndsvurderingen?

    Når lånet først skal udbetales til oktober, så sker det i den nye serie. (så jeres nye rådgiver har ret)
    Kursen vil nok starte lavere ud end de nuværende lån.
    I forhold til omlægning af lån i fremtiden, så vil den nye serie kunne være bedre end den gamle, da løbetiden er længere og kursen dermed kan falde mere.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.