Har vi råd til omvendt forældrekøb?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • lululForfatter
    Indlæg
  • #95793
    lululForfatter

    Vi overvejer via virksomhedsordningen at foretage et omvendt forældrekøb til mine forældre, så de kan bo til leje uden at smide penge ud ad vinduet. Vi er en familie på 4 med forældre på (31 år i faste jobs) og to små børn (0-3 år).

    Månedligt:

    Indtægt efter skat inkl. børneydelser: 50.000 (før skat: 76.000)
    Faste udgifter: -20.000
    Rådighedsbeløb: 30.000
    Variable udgifter: -18.000
    Til opsparing: 12.000

    Vi har pt. et hus til 2,6 mio. uden boliglån (vi har lagt de knap 600.000 kontant) med 80 % RK (F5 med netop påbegyndt afdrag) – samt en bil, som vi også har betalt kontant (og har ikke brug for en ekstra).

    Vi regner med at købe et rækkehus til mine forældre på omkring 1 mio., hvor vi kan lægge de 20 % kontant. Det er ikke meningen, at vi skal tjene på det, så lejen vil blive sat, så vi ikke mister likviditet på det (så kun de faste ejendomsudgifter inkl. renter dækkes af huslejen). Vi starter med afdragsfrihed – tidshorisont: 10-15 år.

    Er der noget, som bør holde os fra at gå videre med dette?

    Er virksomhedsordningen den rigtige vej at gå?

    #226732
    HammerenForfatter

    Det er nok banken som bedst kan svare, da det er dem som skal låne. I har en fin økonomi, men jeg mangler at se incitamentet ? Hvorfor ønsker I det ?
    Jeg ser dog er par ulemper.
    Hvad hvis en af jer bliver arbejdsløs , så har i en opgave ekstra..
    Hvad med skilsmisse (40% sandsynlighed), beklager jeg nævner det..
    Der skal betales skat af leje, før I afholder udgifter til lån
    Er det smart at sidde med 2 flex-lån?!

    Var det generelt bedre bare at lade dem selv købe huset, evt låne dem til de 2o procent af udbetaling

    Bare lige lidt spørgsmål, da du ikke beskriver hvorfor…..

    #226734
    lululForfatter

    Fordi de ikke har en god nok økonomi til at blive godkendt til at købe selv.

    #226762
    peter holm larsenForfatter

    Jeg tænker at der kunne være en ide at kun du ejer ejendommen – da det er dine forældre. Uden det skal misforstås er det at foretrække hvis i nogen sinde gik fra hinanden – at i så ikke skal ejerskifte der – og længe i er sammen er det reelt ret uproblematisk at det kun er dig der ejer ejendommen – hvis resultatet af virksomheden er tæt på 0 kr.

    Men Hammeren , hvad er det for noget med at der skal betales skat af lejen før de afholder udgifter til lån?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.