Handel med aktier og boligkredit.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87629
    AnonymForfatter

    Hej!
    Jeg har købt en lejlighed til ca. 1mil., og har i den forbindelse fået en boligkredit på 80.000,- med følgende betingelser (
    Rente af indestående: 0,500 %
    Rente af gæld: 7,000 %
    Nominel årlig rente af gæld: 7,186 %).
    Mit spørgsmål er nu, om hvad der bedst kan betale sig. Skal jeg sætte mine penge ind på denne boligkredit, og dermed få lidt rente, og undgå at betale rente af et større beløb, eller kan jeg være lidt fræk og benytte boligkreditten fuldt ud, og sætte pengene i aktier?
    Et spørgsmål er også om der er nogle skattefordele ved bare at lade dem stå på boligkreditten.
    Jeg ved selvfølgelig godt, at jeg skal ud og hente et mere-afkast, og der skal selvfølgelig være midler til at betale renterne på boligkreditten. En anden hovedregel er jo man somregel ikke investerer for lånte penge:D.
    Håber der er nogle der kan hjælpe.
    På forhånd mange tal.

    #112094
    EmerpusForfatter

    Jeg synes egentlig du besvarer spørgsmålene meget godt selv, men jeg vil da gerne slå 2 ting fast:

    !: Selvom du får skattefradrag er det aldrig en fordel at have gæld, med mindre man som du selv er inde på kan forrente pengene bedre end renten på gælden.

    2: Hvis du vil investere for lånte penge, så overvej grundigt risikoen. Man kan komme i voldsomt økonomisk uføre, hvis investeringen går dårligt og det betyder at man ikke kan betale sin gæld. Du skal finde ud af om “worst case scenario" er et du kan klare. Er det ikke det, så drop det. Ellers må du så realistisk som muligt afgøre om den mulige gevinst er risikoen værd. Og så er det til syvende og sidst et spørgsmål om din egen risikovillighed.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.