Undtagelse af 5% reglen

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • MortenFKForfatter
    Indlæg
  • #95787
    MortenFKForfatter

    Min kone og jeg vil gerne købe vores eget hus.
    Vi har de sidste 4 år boet til leje i et alt for dyrt og dårligt hus.
    I mine unge dage var jeg pænt uansvarlig med min økonomi og fik samlet mig et pænt forbrugslån. Det hele har været samlet i banken, ingen kviklån.

    De sidste 5 år har vi betalt 7000kr af på lånet hver måned og har aldrig misset et afdrag.
    Lånet er endelig helt væk til efteråret.

    Vi tænker at købe et hus til højst 1.500.000
    Opsparing har vi intet af, pga lånet og den høje husleje.

    Vores månedelige rådighedsbeløb efter skat vil efter lånets udløb være på 24.000 uden boligudgifter, men efter alle andre faste udgifter som bil, forsikring osv…

    Kan læse på nettet at reglen om udbetalingen på 5% kan omgås hvis man f.eks får en meget højere løn, eller går fra SU til fast arbejde.

    Vil dette også gælde for os? Efter lånet er betalt ud får vi pludselig frigivet en betydelig slat penge hver måned

    Eller må vi bare bide i det sure æble og vente over et år til vi har sparet sammen til udbetalingen?

    #226704
    MichaelForfatter

    Det kan kun din bank svare på, men personligt tvivler jeg på at I slipper for at spare op selv. Husk i øvrigt, at en evt. undtagelse betyder, at boliglånet på 75.000 kr. vil skulle afdrages på blot 2-3 år jf. reglerne. Derudover skal kreditvurderingen ske på baggrund af et fastforrentet kreditforeningslån med afdrag. Ja, og så er der jo også mange andre udgifter forbundet med boligkøb som flytning, advokat, lettere istandsættelse, værktøj, haveredskaber osv osv. Det løber op i mange tusinde kroner.

    Men tillykke med at have afdraget flot på jeres gæld. Skulle I selv blive krævet at stille med 75.000 kr. kan I trods alt hurtigt spare dem op når de 7000 kr/md forsvinder ud af budgettet så det ser da absolut positivt ud.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.