Forslag til finansiering fra ejerlejlighed

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Kenneth Andersen (19)Forfatter
    Indlæg
  • #95770
    Kenneth Andersen (19)Forfatter

    Hej MyBanker,

    Jeg har sporadisk læst med i debatterne herinde og kaster mig nu ud i at skrive mit eget indlæg i håb om gode råd og hjælp.

    Jeg er 28 år, med fast stabilt job. Jeg er desuden kommende (førstegangs) ejerlejlighedsejer i Aarhus.
    Min kæreste (studerende med 2,5 år tilbage) og jeg har købt lejlighed og skal til møde i næste uge med banken ift. valg af låntype.
    Vores plan er, at vi bor i lejligheden i 4-5 år – næste skridt bliver en ejendom et stykke væk fra Aarhus.
    Vi ønsker efterfølgende at beholde lejligheden til udlejning (opsparing), hvis muligt. Vi er klar over, at risikoen for at det kan give et økonomisk tab, i så fald at vi er nødsaget til at sælge til den tid – det er ikke derfor jeg skriver dette opslag.
    Ved fraflytning (om 4-5 år) har vi indfriet banklån og vi vil omlægge realkreditlånet til et fastforrentet lån.

    Mit spørgsmål går på hvilken lånetype vi bør vælge ift. vores ønske?
    Vi optager lån i gennem Totalkredit.

    Pt. er vi blevet rådet til at optage enten:
    a) F-kort med 5 års afdragsfrihed på realkreditlån
    b) Fastforrentet obligationslån, 2,50% med 5 års afdragsfrihed

    Informationer:
    Pris: 1.685.000 kr.
    Udbetaling: 85.000 kr. (5%)
    Egen opsparing: 120.000 kr.
    Mulighed for lån i familien: 100.000 kr.
    Årlig husstandsindkomst: 440.000 kr.

    Jeg håber, at alle nødvendige oplysninger er med.

    På forhånd tak.

    #226558
    peter holm larsenForfatter

    Valget mellem flekslån og fastforrentet er primært afhængigt af hvad man tror om renteniveauet om 5 år. Tror I renter stiger kan et fastforrentet lån være at foretrække.

    Tror personligt jeg ville vælge et F4 eller F5 lån – evt med afdragsfrihed på de første 60% og de sidste 20 % med afdrag – eller med afdrag på hele lånet.

    Alternativt er et fastforrentet lån med 10 års! afdragsfrihed også fornuftigt.

    Men tænker de klar bør overveje om i ikke gør en bedre investering i at sælge om 4-5 år og så bruge formuen til jeres nye bolig “investering" – er jo skønnere at bo sin egen investering end lade andre nyde den glæde 🙂

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.