Nordea har tilbudt følgende lån. Er det dyrt eller billigt mht gebyrer?

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Peter Poulsen (1) (2)Forfatter
    Indlæg
  • #95759
    Peter Poulsen (1) (2)Forfatter

    Hej. Mine forældre skal skifte banklån men de har ikke ret meget forstand på det og det har jeg sådan set heller ikke.
    Derfor vil jeg høre om dette tilbud de har fået er godt eller dårligt.

    De sidder i et hus der lige er blevet vurderet til 2.425.000 kr.
    De har et 3.5% realkreditlån med en restgæld på 980.000 kr
    De vil skifte til et F5 lån med fast rente og afdragsfrihed i 10 år. og de forventer at blive boende ihvertfald de næste 5 år op til refinancering.
    De har desuden valgt at trække 50.000 kr ud, når det gamle lån skal opsiges.
    Derudover vil deres årlige betaling falde fra ca 65.000 pt pga afdrag til blot 11.500 pr år.

    Hovedstol på det nye lån står til 1.063.000 kr og det undrer mig. Det er en forskel på 83.000 kr, hvor 50.000 kr kan forklares ved det beløb de har trukket ud.
    Så er der 33.000 kr. tilbage. Her har de fået af vide at oprettelsen koster ca 15.000 kr.
    Hvad så med de resterende 18.000 kroner? Hvor kommer de ind i billedet?

    Det undrer mig for jeg kan ikke se i de papirer de har fået hvad de 18.000 bliver trukket for.
    Kan det være udgifter til at opsige det gamle 3.5% realkreditlån eller hvad?

    #226402
    thsvForfatter

    Du har jo adgang til papirerne.
    Kunne være differencerenter på det opsagte lån, de kan udgøre op til 15.000 kr afhængigt af opsigelsestidspunktet, i maj måned er der faktisk 4-5 måneder hen til at 3½%-lånet kan indfris til kurs 100.
    1,5% stempel kan overføres, men det opsagte lån er uden tvivl så gammelt, at der skal betales 1,5% af differencen 12-1300 kr.
    Indfrielsesgebyr er 750+200 kr i Nordea.

    Men du kan jo skrive de forskellige beløb fra indfrielse og lånetilbud op, så er det sikkert helt åbenlyst, hvad der skal betales for.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.