Ny lejlighed, men hvilket lån?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Mr. GForfatter
    Indlæg
  • #95721
    Mr. GForfatter

    Hej alle,

    Vi har lige købt lejlighed og er førstegangskøbere. Nu mangler vi bare at få valg af låntype på plads.

    Hvilke lån vil I mene er billigst? Jeg har valgt BRF som låneudbyder. Jeg regner med at bo i lejligheden de næste 9-10 år.

    Jeg har luret lidt på et F3 lån, da renten er så lav, men eftersom USA har hævet deres renter en smule blev jeg lidt bekymret for, hvordan rente vil udvikle sig fremover.

    Der er tale om en belåning på knap 2 mio og lejligheden er købt til ca. 2,5 mio. Vi har valgt at betale 20% af værdien som cash.

    Ser frem til jeres input.

    På forhånd tak! 🙂

    #226196
    EmerpusForfatter

    Lad os slå en ting fast: Det er svært at spå om fremtidien. Jeg vil derfor heller ikke forvente, at nogen herinde er i stand til det for dig.

    Vi kan også slå en anden ting fast: I historisk perspektiv er renten er sindssygt lav i disse tider.

    Om du vil have gevinsten af den lave rente på kort sigt (variabel rente) eller udnytte renteniveauet til at sikre dig billigt mod rentestigninger og evt. få muligheden for en kursgevinst senere (fast rente) er en smagssag, og må bero på din risikovillighed og eventuelle tro på egne eller andres evner som spåmænd i forhold til fremtidige renteniveauer. Personligt ville jeg med en pænt lang tidshorisont på 9-10 år være mest tiltrukket af fast rente, selvom det da bestemt er fristende, at få et F3-lån til negativ rente her og nu. Hvis du bliver nervøs ved tanken om rentestigninger, er god nattesøvn et validt argument for et fastforrentet lån.

    #226222
    peter holm larsenForfatter

    Jeg tænker også at hvis renten er historisk lav – så taler meget for den vil stige – og så kan et fastforrentet lån måske være en god løsning – evt et nix med 1/2 fast og 1/2 f3 eller f5.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.