Ejerpantebreve ved bolighandel – indfrielse

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • mmossForfatter
    Indlæg
  • #95704
    mmossForfatter

    Hej alle,

    Min kæreste og jeg kigger i øjeblikket på bolig, og fordi banken har sagt nej er vi blevet godkendt til at lån 95% i ejerpantebreve. Vi har ikke set de konkrete betingelser for ejerpantebrevet endnu.

    Kan ejerpantebrevet/pantebrevene indfries delvist. Hvis vi om 1-2 år kan få realkreditlån i op til 80% af boligen, men eks. stadig skylder 90% i ejerpantebreve, kan vi så indfri 80% tog omlægge til RK og beholde de sidste 10% i pantebreve.

    På forhånd tak.

    #225822
    morsdrengForfatter

    Et ejerpantebrev og et pantebrev er IKKE det samme.

    Ejerpantebrevets formål er at stille sikkerhed i en fast ejendom, mens selve betingelserne for lånet fremgår at det gældsbrev som ejerpantebrevet er pantsat til sikkerhed for.

    Pantebrevet er i realiteten et gældsbrev som OGSÅ har sikkerhed i den faste ejendom og betingelserne for lånet og sikkerheden fremgår derfor af selve pantebrevet.

    Den der låner penge ud er naturligvis ikke interesseret i, at de penge han har placeret til en god rente i en længere årrække indfries i utide og derfor kan gældsbrevet (hvis sikkerheden er et ejerpantebrev) eller pantebrevet indeholde bestemmelser om uopsigelighed fra debitors side eller at det kun kan indfries til en overkurs. Afregnes/udbetales pantebrevet til jer til en kurs på under 100, kommer I til at betale en “overkurs" såfremt I indfrier pantebrevet, da dette altid sker til kurs 100, medmindre andet fremgår af pantebrevet. Så I skal IKKE regne med at kunne optage realkreditlån om få år for at indfri eller nedbringe gælden ifølge. ejer- eller pantebrevet og hvis det i det hele taget er muligt vil det koste jer noget i form af overkurs og hvor er besparelsen så.

    Så uden at kende indholdet af det gældsbrev som ejerpantebrevet skal tjene til sikkerhed for eller pantebrevet kan jeres spørgsmål slet ikke besvares og I bør derfor kende de konkrete betingelser for det tilbudte lån INDEN i blot overvejer at acceptere tilbuddet.

    #225824
    mmossForfatter

    Hejsa,

    Tak for svar. Og vi skal narturligvis se betingelserne og gå dem igennem med en fagperson inden vi underskriver noget.

    Dog kan jeg på forhånd side at kursen ved infrielse er 100 og det kan i fries når som helst.

    #225844
    testForfatter

    Konstruktionen lyder lidt mystisk. Er du ikke godkendt til et realkredit lån? Hvis ja diskuterer man sådan ser slet ikke pantebrevet.

    #225846
    testForfatter

    Ps hvis du holde dig til en de anðerkendete banker er jeg sikker på deres procedure er i orden. Den måde du skiver det på gør at jeg tænker du er uden på noget uden om banken finasiering

    #225862
    thsvForfatter

    Hvis I optager lån med pant i ejendommen skal efterfølgende lån ligge ovenpå disse.

    I skal altså nybelåne med 80% RK og 10% nyt banklån i det scenario du beskriver.

    Overvej grundigt om I virkeligt vil købe med sådan en belåning, mere end antyder jo at banken mener at I ikke har råd til den valgte bolig.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.