Gode råd til valg af realkreditlån

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AMDMForfatter
    Indlæg
  • #95663
    AMDMForfatter

    Hej,
    Vi har købt en ny lejlighed og skal i den forbindelse vælge realkreditlån. Jeg er meget i tvivl om, hvad der vil være smartest i vores situation. Vi skal låne ca. 3,5 mil, hvilket svarer til omkring 60%.
    Vi planlægger at bo der i max 10 år, og da vi lægger en udbetaling, så har vi ikke et stort behov for at afdrage noget større beløb, mens vi bo der. Vi har ikke uanede økonomiske ressourcer, hvis renterne pludselig stiger, så det taler jo for et fastforrentet lån uden afdrag i 10 år. Men når man kigger på forskellen i månedlig bidrag fra et kort lån til fastforrentet – ja, så frister de korte lån unægteligt, da der er ca. 4000 kr i forkel, så vidt jeg lige kan se ud fra nogle beregningsmodeller på nettet. Så kan løsningen måske være 2 lags belåning, men hvordan skal fordelingen så være?
    Men da vi ikke er hajer på området, søger jeg nogle gode input til at skrue det hele sammen på en for os hensigtsmæssig måde.
    På forhånd tak!

    #225234
    testForfatter

    nå det er jo det, ved du om renten stiger, stiger meget eller stiger meget lidt? Nej det ved nok ingen af os.

    men det du ved eller retter kan regne dig frem til er hvor meget du kan tåle at den stiger. Hvis nu du kombiner det med din mave fornemmelse tror jeg faktisk din beslutning kan være lige så rigtigt eller forkert som alle mulige eksperter.

    #225236
    thsvForfatter

    “når man kigger på forskellen i månedlig bidrag fra et kort lån til fastforrentet – ja, så frister de korte lån unægteligt, da der er ca. 4000 kr i forkel, "

    Noget sludder da flekslånene og Fkort er dyrere end fastforrentet i bidrag!

    Renten er derimod lavere og giver den lavere ydelse på lånet (renter+bidrag), specielt ved afdragsfri lån, da afdraget på de korte lån er over 3% det 1. år og nettoydelserne derfor næsten ens på lån med afdrag.

    Hvis I har råd til afdrage på lånet er mit valg et kort lån med afdrag, men pas på med disse ved afdragsfrihed, der er ingen beskyttelse mod senere rentestigninger til 4-5%.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.