Kurssikring eller ej?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • BoligBranderForfatter
    Indlæg
  • #95588
    BoligBranderForfatter

    Hej MyBanker

    Vi har købt en lejlighed med overtagelse maj 17.

    I den forbindelse var planen, at vi ville tegne diverse lån omkring april, men situationen i USA har gjort os usikre på, hvor meget kursen kan nå at falde inden den tid. Vores budget er jo regnet ud på nuværende kurs / rente situation, og bevares der er luft til en mindre rente stigning, men i går rykkede kursen på Realkredit’s 30 års 2,5% med 0,8, hvilket jo alt andet en lige virker som et virkelig stort ryk på en enkelt dag.

    Vi skal låne ca. 2,8mio

    Hvad foreslår i? Kan det betale sig at kurssikre? Er det bare at vente?

    #224210
    MichaelForfatter

    Som altid: Den slags spørgsmål baseret på forventninger og forudsigelser kan aldrig besvares. Hvis du vil have ro i maven i stedet for at checke kurser dagligt så vælg at sikre kursen, men lad være med at gøre det fordi du forventer at tjene/undgå at tabe penge på det.

    #224212
    BoligBranderForfatter

    Hej Michael,

    Tak for svar

    Ja, det er jeg klar over, men jeg leder nok mere konkret efter noget input på:

    – Prisen for at kurssikre 2,8mio i relativt lang tid (4-5-6mdr)
    vs. Hvad worst case ville koste pr. mdr (samt hvad man kan sjusse sig til at worst case kunne være)?

    #224214
    testForfatter

    prisen for at kursikre kan kun dit realkredit institut oplyse dig præcist. Det er et gebyr plus et fradag i dagskursen når du optager kursikringen så vidt jeg husker plus en faktor til tiden. Det er bestemt ikke gratis. Du betaler i praksis for at banken hjem tager lånet nu.

    hvad worst kasse vil koste er jo igen et indirekte gæt på en fremtidig kurs. Hvis jeg nu hvad et seriøst gæt ville jeg nok ikke side her bag en skærm men med en øl på min engen ø-

    I øvrigt at banken ikke gabler med kursne men slet og ret hjem tager lånet hvis du vælger at kursikre synes jeg viser noget om at banken heller ikke ved hvad kursen er om 30 dage.

    #224216
    MichaelForfatter

    Ja, som test skriver kan din bank oplyse dig prisen (kursfradraget) for kurssikringen. Hvad “worst case" angår må jeg bare sige, at der ikke FINDES nogen “worst case". Kursen kan svinge voldsom på bare få dage i tilfælde af uroligheder på markederne (se blot efteråret 2008) så den slags skal man afholde sig fra at rode sig ud i.

    Du KAN ikke lave en hvis-og-hvis analyse her. Kig på din egen økonomi og beslut dig for om du ønsker at kurssikre med dette som udgangspunkt. Der er ingen andre muligheder.

    #224218
    testForfatter

    ps er der ikke et tilbud om kursikring i dit låne tilbud allerede?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.