Hvem skal man ringe til, hvis man ønsker at ens bank skal kigger over skulderen.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • LenderForfatter
    Indlæg
  • #95557
    LenderForfatter

    Mig og min kone har flyttet til Nordea ifm et huskøb.
    Der har kort fortalt i den forbindelse være uendeligt meget roden frem og tilbage ifm bla oprettelse af de aftalte lån, tinglysning osv.
    Det efterlader os med en generel følelse af, at vi ikke kan stole på de rådgivere vi har haft kontakt til og er nu usikre på, om vi evt er gået glip af bla. rente indtægter og evt har betalt flere unødige afgifter, som i virkeligheden er opstået pga. fejl fra bankes side.

    Et eks. kunne være at vi har betalt stempel afgift tre gange, og at der ikke på dagen for købet, hvor overførslen til sælger skulle finde sted, var oprettet lånet til os. Jeg måtte ringe og få dem til at fikse problemet, hvilket de så gjorde ved, at oprette en midlertidig kasse kredit med tilsvarende rente som det lån vi oprindeligt skulle have haft.
    Det er så sket det at der er gået en del tid siden det blev oprettet, og vi har i den periode betalt ind på den kassekredit, således at vi nu kun skylder 110000 ud af de oprindelige 17000 der var hovedstol.
    Vi skulle have haft oprettet en nordea prioritet konto, der efter udsagn, skulle fungere således; at en konto med hovedstolen har en indlånsrente på 6,45 og skulle således blive mindre i takt med at vi indbetaler på den. der er således også en anden konto, som indeholder de penge vi indbetaler, der således har en udlånsrente på tilsvarende 6.45.
    Vi er således gået glip af rente indtægter i den periode hvor vi ikke har haft denne konto.
    Jeg taler med en medarbejder der bekræfter dette, men efterfølgende en anden, der oplyser mig at der i takt med at jeg indbetaler på den konto med den positive udlånsrente, bliver hoved stolen ikke mindre, det bliver den først når vi flytter pengene fra kontoen med udlånsrenten, der således bliver mindre. der er således ingen pointe i at have den postive indlånsrente konto, andet end at man kan hive pengene ud til forbrug og derved aldrig få betalt sit lån færdigt. Dette var IKKE det vi blev informeret om da det skulle oprettes.
    Dette bla. sammen med mange andre ting har således gjort at vi ikke stoler på vores bank længere og ønsker at nogle udefrakommende, uden interessekonflikt, kan kigge på det. spørgsmålet er således hvem det kunne være? vi bor i odense.
    på forhånd tak.

    #223814
    morsdrengForfatter

    I første omgang skal du gå til bankens klageansvarlige, hvis kontaktoplysninger du kan finde på bankens hjemmeside.

    Er du ikke tilfreds med hans svar, kan du klage til Pengeinstitutankenævnet og hvis du heller ikke er tilfreds med deres afgørelse kan du indbringe sagen for Retten ved at sagsøge Nordea.

    #223842
    testForfatter

    Morsdreng har naturlivs ret.

    tillader mig bare at tilføje at det er svært at forstå hvad problemet konkret er:

    1. Har du betalt stemple flere gange? Stemple er en afgift til staten så det betaler man kun en gang og man kan også ofte genbruge gammelt stempel. Har du betalt det flere gange antager jeg at banke har sagt undskyld og umidelbart tilbageføret beløbet.

    2. Prioritet
    er det det her lån vi taler om?
    https://www.nordea.dk/privat/lan/bolig/nordea-prioritet-boligkob.html#tab=Fakta

    Du har muligvist vedrørden bolig prioriteten bare misforstået begge forklaringer. Som jeg læser det og som min prioritet virker ved Danske banke er det som følger : Hvis den er på 1 mill er hovedstolen på lånet altid den 1 mill indtil du vælger at afdrage på den ved at “indsætte" penge på den konto hvor der står minnus 1 mill. Du har så en modkonto hvor der står 0,5 mill. Hvis rente som i danske bank er ens på de to konti er regne stykket 1 mill x “rente" – 0,5 mill x “rente" (hos dansk bank fremgår begge beløb af mit konto udtog) hvis renten er ens kan det reduceres til (1-0,5)x"rente". OG i dette tilfælde er din hovedstol 1 mill og dit indlån 0,5mil. Så ja den hovedstol bliver ikke mindre og ja du betaler kun rente af det du udnytter. Så begge forklaring er rigtige

    Så antaget at din modkonto er oprettet forsendt vil dit tab være dit samlede indlån gange forskellen i den rente du har fået på dit indlån minus den rente du skal betale på dit lån. Der der noget galt med de tal der er i dit skriv, men antaget vi rente er nul på dit indlån før prioiret og at det du har sparet op på en måned er 10.000 taler vi ca 50kr basseret på 6,45% pa.

    I øvrigt mener jeg at ha forstået på THSV at Nordea har den dyreste bolig prioritet på markedet så det er nok et skidt valg i har truffet der.

    #223852
    LenderForfatter

    Mage tak for begge jeres svar.
    Lad mig formulere mig lidt mere præcist.
    problemetikken er som følger:

    1. mit lån var ikke oprettet til dato hvor køber skulle modtage sine penge pga. manglende underskrifter på dokumenter vi aldrig modtog eller fik besked på at underskrive da de ikke var lagt frem til os da vi var i banken for at underskrive alle dokumenter.

    2. Lånet blev først oprettet 3 måneder senere. Derved, som du beskriver, har vi gået glip af udlånsrenten.

    3. stempelafgiften er blevet trukket tre gange og så refunderet igen 2 gange

    4. der fremstod pludseligt ekspiditionsgebyr på 3200 forleden, hvilket efter påtale hos en medarbejder omkring hvad det handlede om, blev fjernet igen idag.

    5. Min vejleder returnere ikke mine opkald og jeg er ikke informeret omkring hvad der foregår.

    6. jeg har indbetalt 60.000 kr til hovedstolen på 170.000, men konto med udlånsrente er blever oprettet på 47.000 kr, på trods af at kontoen med indlånsrenten stadig er 170.000

    7. den konto der blev oprettet midlertidigt da prioritetslånet ikke var blevet lavet er der stadig og indeholderen en postering på en afgift på 4700 jeg ikke ved hvad er for og er således stadig i minus. med en rente på 6.45 procent.

    8. Hverken mig selv eller min hustru har forstand på økonomi.

    Vi søger således at få rådgivning, på den måde at der bliver kigget på alt det banken har foretaget sig, for bla at finde ud af om vi ( som du nævner) har foretaget et dumt valg ift type af lån) eller om der foregår noget der er imod vores interesser, feks. om vi bliver snydt for renter, eller bliver pålagt gebyrer og afgifter som vi ikke burde, og sidst om vi har krav på kompensation.

    Vi har kontaktet Bo-finans og har et møde med dem næste uge. hvis nogen har enten god eller dårlig erfarring med det eksakte firma, eller har et bud på et bedre alternativ så sig endelig til, al input er brugbart.
    på forhånd tak.

    #223854
    testForfatter

    synes faktisk du er rigtig godt igang med arbejdet. Har ikke erfaring med Bo finans har har læst flere historier om forskellige typer af rådgiver og ud fra egen erfaring vil jeg kun føle mig godt tilpas hos en advokat. MEN tænker at det er lidt at skyde gråspurve med kanoner.

    1. her vil banken sikkert hævet at de har sendt dem.
    2. forsøg evt med et par tal her at tilføje hvad din opsparing var de 3 måneder. ved starten måned et to osv. regn 50 kr pr 10.000kr
    3. Løb der renter på? eller blev posteringen lavet samme dag? måske har det ikke kostet dig noget.
    4. ja det virker ikke seriøst.
    5. ikke ok
    6. beklager der er noget jeg ikke helt forstå der, men det burde den klage ansvarlig kunne svare på.
    7. tænker jeg er oprettelse af kreditten.
    8. Tænker ikke forstand på økonomi er nødvendigt her. Du har lavet et rigtigt fint oplæg til en dialog med den klage ansvarlig. Tilføj noget dokumentation i form af “møde i banke 15-1 med xx" og saldo konto xx osv send det til den klage ansvarlig . Så er du igang uden at skulle betale 10.000 kr til en rådgiver.

    held og lykke. Det kan jo ikke afvises at du selv kan finde en fornuftig løsning med banken.

    #223860
    morsdrengForfatter

    Dette forum er IKKE egnet til at løse eksakte problemer eller spørgsmål, det kan i den aktuelle situation kun banken, og du aner ikke, om den eller de der besvarer dit indlæg i det hele taget har tilstrækkelig viden på området.

    Jeg har svært ved at se det fornuftige i, at du nu retter henvendelse til en privat finansiel rådgiver for at få svar på de spørgsmål du har i relation til dit bankskifte og Nordeas behandling af sagen. Du kommer til at betale i dyre domme for at du og din kone ikke har den store økonomiske forstand. og det er trods alt mere nærliggende, at du drøfter sagen med og får en forklaring af Nordea, inden du påtager dig omkostninger for at få svar på noget, som når der kommer til stykket, måske slet ikke er noget mysterium.

    Jeg kender IKKE Bofinans, men kan se at de som de skal er registreret hos Finanstilsynet, men jeg kan også se, at direktøren er og har været involveret i forskellige selskaber, hvoraf nogle er gået konkurs, og det er aldrig et god tegn.

    I dit sted, vil jeg aflyse mødet med Bofinans og prøve at se om jeg kunne få et møde i stand med din bankrådgiver, hvor du kan få svar på sagen. Hvis du ikke kan det, eller ikke er tilfreds med de svar og forklaringer du får, skal du gøre som allerede oplyst og kontakte bankens klageansvarlige, Pengeinstitutankenævnet og Retten i nævnte rækkefølge.

    #223864
    LenderForfatter

    Igen mange tak for input.
    Jeg er klar over at jeg ikke her ville få direkte vejledninge ihht de eksakte problemetikker. De er egentlig blot nævnt for at tegne et billede af hvad det egentlig drejer sig om, i håb om at jeg således kunne pejles i retning af en reel vejledningsmulighed.
    Jeg hører hvad du siger og er med sikkerhed enig i at mit møde med det private firma er omsonst og jeg vil klart aflyse det.
    Mit problem ligger dog stadig i, at jeg nu efter to forskellige bank rådgivere, ikke føler at der er tale om kompetent vejledning, nærmere vildledning. jeg bryder mig ikke om at tror at jeg er blevet vejledt forsvarligt, for så efterfølgende at finde ud af, at jeg har taget et lån der er ekseptionelt dyrt og i virkeligheden henvender sig til folk der har brug for at trække penge ud når de ønsker det, frem for at betale fast af på deres lån. men nok om det.
    Jeg vil så nu høre, om der er nogen der har erfaringer med klage sager, og hvad man kan forvente at få ud af dem.
    Det jeg egentlig sider og finder mest rimeligt, er feks. at jeg bliver frataget det at betale for oprettelsen af mit bolig lån, set i lyset af al den forvirring og inkompetence der har været omkring det. Kan nogen udtale sig om det kunne være et nogenlunde rimeligt krav, eller er det uhørt.

    #223866
    testForfatter

    ps du skal naturligvis IKKE svarere her i forummet med datoer saldo osv.

    Jeg forsøger udelukkede at gi dig råd til processen og morsdreng har helt ret i at denne form ikke er egnet til at taget stilling til konkrete spørgsmål med mindre de er meget præcise.

    ønsker bare at understreget at du er fint i proces med at få formuleret dine spørgsmål hvilket er et vigtigt skidt i din dialog med banken.

    så på med vanten og fat i banken.

    #223868
    LenderForfatter

    Mange tak for al jeres input, det har været en stor hjælp.

    #223870
    morsdrengForfatter

    Det er kun banken der kan godgøre dig et gebyr, nedsætte renten m.m. – det kan ingen på dette forrum, og derfor kan man naturligvis heller ikke udtale sig om hvad banken vil være med til. Men en ting er sikkert, prøver eller spørger du ikke banken herom, får du slet ingen ting.

    Selv om jeg har mange års bankerfaring, vil det være useriøst af mig at begynde at tage stilling til og behandle de spørgsmål som du stiller. For det første er det ikke sikkert at jeg har alle de relevante oplysninger og mest vigtigt af alt, er det i forhold til banken/Nordea fuldstændigt ligegyldigt hvad jeg, eller enhver anden debattør på dette forum måtte mene om sagen.

    Prøv og se om du kan få et møde med din bankrådgiver, du kan jo gøre klart, at alternativet er, at du går til bankens klageansvarlige. Du har jo lavet en udmærket oversigt over de ting du ønsker at få svar på. Går du til den klageansvarlige forventer jeg at du får en seriøs og ordentlig behandling, for banken er i sidste ende ikke interesseret i, at din klage ender hos Ankenævnet, fordi det vil koste dem et gebyr. Til gengæld vil det ikke koste dig nogen som helst at gå til den klageansvarlige, i modsætning til hvis du går til en privat finansiel rådgiver som Bofinans.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.