Bolig som et kilde til indkomst.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • deep123Forfatter
    Indlæg
  • #95537
    deep123Forfatter

    hej jeg bor i en andelslejlighed og banklån er færdig sommer næste år. Jeg tænker at købe en anden bolig og fremleje den og tjene lidt på den måde. Tænker på hvad vil være smartest at købe en ejer elle andels bolig og hvordan er det med at fremleje. Håber jeg kan på noget hjælp her 🙂

    #223472
    morsdrengForfatter

    Uanset om du udlejer en villa, en ejerlejlighed eller en andelsbolig gælder lejelovens bestemmelser. Det du har planer om er IKKE fremleje,, men regelret udlejning. Kun en lejer kan på visse betingelser fremleje hele eller dele af sin lejede lejlighed.

    At din påtænkte udlejning er omfattet af lejelovens bestemmelser betyder, at den leje som du lovligt kan afkræve din lejer måske slet ikke dækker dine faktiske udgifter vedrørende det udlejede og at din lejer som udgangspunkt er uopsigelig. Det er ikke en gang sikkert at du må udleje en andelsbolig, da en sådan typisk skal være beboet af andelshaveren, men det kan du se mere om i foreningens vedtægter.

    Lejelovens regler er komplicerede, så ovennævnte er kun toppen af isbjerget.

    Glemt det

    #223484
    peter holm larsenForfatter

    Jeg er helt enig med Morsdreng – det er et meget risikabelt projekt at kaste sig ud i udlejning af ejerboligere. Mest fornuft er der i forældrekøb – men slet ikke udlejning til fremmede. Kræver efter min mening at man er top professionel udlejer – og det bliver man ikke med et, to, tre eller 10 enkelt lejemål.

    Så glem det og kig efter en anden investering.

    #223498
    NultopskatForfatter

    Boligudlejning er ikke for amatører, beklager hvis det lyder hårdt, men start med at læse lejeloven og du vil se, hvordan lejer er dækket og udlejer står med udgiften.

    Overvej hvordan du vil tage det hvis første lejer raserer din ejendom og derefter viser sig at stå i RKI.

    Det er næppe sandsynligt at bankkreditforening vil låne dig penge til boligudlejning, men et sommerhus til udlejning er en anden sag og priserne på udlejningssommerhuse er ikke steget endnu.

    #223500
    Rasser18Forfatter

    Enig i de andre tråde. Og ofte glemmer folk skatten. En gevinst på en bolig man ikke har boet i skal beskattes- evt tab kan kun fradrages i gevinster på andre boliger – udover at lejeindtægter/overskuddet også skal beskattes

    #223610
    peter holm larsenForfatter

    Dejligt der for en gang skyld er enighed – prøv at læse tråden “hvordan får jeg råd til bolig nr 2"

    Særligt glad også for at Rasmus skriver man skal huske skatten – ja naturligvis 🙂 må give stof til eftertanke til THSV der troede jeg glemte skatten – i mit eksempel i den anden tråd, og han så forsøger da han selv glemmer skatter at skjule fejlen ved at sige at skatter er en driftsomkostning.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.