Min bankrådgiver advare om F-kort?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
  • runesimForfatter
    Indlæg
  • #95518
    runesimForfatter

    Hej

    Jeg står for at skal hive lån hjem fra BRF til mit første hus til ca 1.2 mio kr. Huset kræver en del arbejde så der bliver lavet en forhåndsgodkendelse på nogle af de store ting jeg vil lave. Den vil være på 1.5 mio. kr. dvs jeg kan renovere for ca 250.000 kr.

    Jeg havde egentligt tænkt mig at gå med et F-kort med 10 års afdragsfrihed, men får at vide at det muligvis kan være en dårlig ide? Så hellere F1 eller F5, får jeg at vide.

    Jeg synes at ha læst mig igennem flere indlæg her inde, hvor der bliver anbefalet F-kort, så derfor henvente jeg mig med det.

    Tager jeg fejl?

    #223266
    thsvForfatter

    F5 no way at låse renten i 5 år, selv med den lave rente nu kan det koste at skulle skifte senere.

    F-kort, gå banksælgeren på klingen, hvad hen mener at usikkerheden er ved dette lån?

    Og du skal jo sikkert lægge lån om senere, så aldrig F5-lån…
    F-kort eller Jyske F1 er det rigtige valg.

    #223278
    JinXXXForfatter

    I vores tilfælde er f5 et rigtigt godt lån. Vi får afdraget 2 andre lån i løbet af de 5 år.. Og om 10 år når gravskrifts er ovre er vores boliglån færdig.. Så rigtig godt for os. Samt vi får frigivet midler til at realisere forbedringer på huset… Så rigtig godt for os.

    #223290
    runesimForfatter

    Hej med jer og mange tusind tak for jeres svar.

    Efter som jeg står med hele renoveringen, som jo selvfølgelig kræver lidt mere end 250.000 kr, er jeg også besluttet på F-Kort, da jeg gerne vil ha et så stort rådighedsbeløb som muligt, til at smide i renoveringen her fra start. Min banksælger kender ikke noget til F-kort, da det åbenbart ikke er noget de “plejer" at tage hjem, og advaret mod at man ikke kender den næste “obligationsperiode" (kalder man det nok ikke), som jeg nu kan forstå er på 3 år? Da jeg skal ha lavet denne forhåndsgodkendelse for at renovere, kan jeg åbenbart ikke benytte mig at Jyske F1. Det er kun muligt uden et forhåndslån.

    Jeg holder fast ved F-kort?

    #223292
    runesimForfatter

    Hvis jeg kan nå at tilføje… kan se at de F-kort hedder kurs 100. Men de andre F1,F2 osv hedder kurs 101,102 og der oppe af. Betyder det noget i forhold til valget?

    #223294
    thsvForfatter

    Rune, dit sidste indlæg er jo netop det, der gør Fkort bedre, nemlig at kursen ligger nogenlunde fast.
    Renten på lånet ændres jo hvert halve år, så kursen kan ikke ændre sig som ved et F5-lån, der er låst i 5 år.

    Prøv at kig på den eff.rente på et lån med 2-3n år til udløb, det er pænt negativt, måske 0,2-0,3%, hvortil kommer kursskæring ved indfrielse.
    Er F5-lån refinansieret til f.eks. +0,3% her pr. 1/10 og man opsiger om 2 år, for at fastlægge det endelige lån, koster indfrielsen rundt regnet små 2% i overkurs, da investor vil have sin betaling for de 0,3% i tabt rente for de 3 år og du ydermere skal betale de 0,3 i negativ rente.

    ved F-kort svinger kursen kun en smule og at der skal refiansieres om 3 år ændrer ikke det store, F3-lån skal jo også refinanseres hvert 3. år.

    #223296
    runesimForfatter

    Det er helt perfekt – F kort it is 🙂

    Mange tak for svar thsv.

    #223302
    lululForfatter

    Men hvis den bagvedliggende obligation ændres til et højere antal år end 3, kan det jo godt blive dyrt at komme ud af Fkort.

    Prøv at læse her: http://www.mybanker.dk/artikler/realkreditjunglen-flex-eller-kort-rente

    #223306
    runesimForfatter

    okay, min forståelse af det var at jeg kan komme ud til kurs 100 ca hver 6 mdr?

    #223310
    MichaelForfatter

    Nej, man kan ikke komme ud af F-kort til kurs 100 hver 6. måned. Det er først ved en egentlig refinansiering og det er op til kreditforeningen at beslutte hvilke bagvedliggende obligationer lånet baseres på. Det er netop dette der er den største fare ved F-kort. Der er absolut ingen garanti for at man kan omlægge til en kurs tæt på 100. Det er helt op til obligationsmarkedet at bestemme den slags

    #223312
    runesimForfatter

    okay, så renten kan vel stige meget på de 3 år, før jeg så kan konvertere til noget andet. Det jeg tænker er vel at hvis de f.eks melder 7 års obligation ud, om de 3 år. Så kan jeg vælge noget andet til den tid? Kræver selvfølgelig at man husker at gøre det.

    Men hvis f.eks. renten er steget til 1% eller 1.5 %, så kan det vel godt være at kursten er 100, renteudgifterne vil jo så bare ha været noget højere?

    #223316
    thsvForfatter

    Michael skriver:
    “Nej, man kan ikke komme ud af F-kort til kurs 100 hver 6. måned."
    Og det er jo heller ikke det der skrives, lær nu at læse.
    Jeg skrev:
    “…der gør Fkort bedre, nemlig at kursen ligger nogenlunde fast."

    Så sørgeligt at man ikke læser indlægget ordentligt!

    #223318
    thsvForfatter

    Om den bagvedliggende obligation på Fkort er 3, 5, 7 eller 10 år i løbetid er sådant set ligegyldigt, da kursen holder sig rimeligt konstant, da renten jo ændres hvert halve år.
    Ikke som en F5-obligation med påtrykt rente på 1,2 eller 4% som vi hidtil har set.
    Det er jo netop at kursen ændrer sig i forløbet, der er problemet, da 1% i 2-3 år er en klart bedre deal end 1% i 5 år for en investor.

    F3 med refinans. okt. 2019 er pt. i eff. rente -0,20% ved en kurs på 103,65, mens F5 jul. 2021 er i eff. rente +0,19% kurs 104,133, bemærk diise renter er ved dagens kurser og uden kursskæring. Kan desværre ikke se okt. 2021 endnu.
    https://www.nykredit.dk/#!/dit-liv/bolig/aktuelt-bolig/rentetilpasning-auktioner
    Læg mærke til at en låner med F3 kun fik rente på -0,01%, da kurserne typisk er en del dårligere under auktionerne grundet de store mængder.

    #223320
    thsvForfatter

    Og Rune skriver:
    “okay, min forståelse af det var at jeg kan komme ud til kurs 100 ca hver 6 mdr?"
    Dette er jo helt korrekt, ca. kurs 100, men ikke præcist kurs 100, som Michael skriver!
    Det forkerte ved Runes indlæg er at kursen svinger omkring samme kurs hele tiden og man behøver ikke at vente de 6 måneder, endnu en fordel ved Fkort, når belåningen skal ændres undervejs.

    #223322
    runesimForfatter

    Okay, så fordelen ved F-kort er at renten har mulighed for at stige og derfor vil blive interessant for investorerne, der derved holder kursen tæt på 100. Hvor i mod et F3 vil bibeholde den lave rente, men kan blive ramt på kursen, skulle jeg ønske at komme ud af lånet inden de 3 år?

    Så F-kort er kun fordelagtig hvis jeg forventer at skulle ud af lånet inden for 3 år?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.