Lån til sommerhus

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87601
    AnonymForfatter

    Jeg er ikke pensionist og er ved at bygge et sommerhus, som jeg gerne vil bo i hele året. Området har ikke helårs status, men kommunen lader folk bo der alligevel. I mens jeg bygger, bor jeg i en skurvogn på grunden, da jeg ikke har anden bolig.

    Normalt kan man låne 60 procent via realkreditlån og resten i banken. Tror I banken eller realkreditforeningen vil låne mig penge (min økonomi er rimelig ok), hvis de finder ud af, at området ikke har helårsstatus ?

    Det er lidt surt, hvis de ikke vil, da byggeriet allerede er i fuld gang.

    #111006
    AnonymForfatter

    Du må godt bygge sommerhus uanset om du er pensionist eller ej.
    Du må godt bygge sommerhus uanset om du vil bruge det kun som sommerhus eller ej (men når det så er bygget, så kan det da meget vel være at der bliver problemer med at bo i det hele året)
    Du må godt bygge sommerhus og søge det belånt med 60% realkredit plus hvad du ellers kan få af lån andre steder i det. Men det at du planlægger at bo der helårs hæver naturligvis ikke belåningsgrænsen til 80%

    Så hvor ligger lige problemet?

    Sådan lige hvad du kan få af byggelån er svært at sige. Hvis du er selvbygger så plejer det vist at trække i retning af en begrænsning til materialer.
    Hvordan det ligger med at bo der helårs er svært at sige. Pensionister der har ejet deres sommerhus i x år har nemmere ved at få lov.

    #111008
    AnonymForfatter

    Det kan være udlåner vil indkalkulere risikoen for, at jeg kommer til sidde med to huslejer. I princippet kan jeg jo få at vide fra kommune at jeg skal flytte til et sted med helårsstatus. I så fald har jeg to huslejer, hvilket indskrænker mit rådgighedsbeløb.l

    #111044
    AnonymForfatter

    Jeg tror det alene er et spørgsmål om forhandling med din bank. Når man går dem på klingen er deres regler til at “bøje" efter det formål pengene skal bruges til. Hvis du ellers er en god kunde og huset fornuftigt all-round tror jeg bare du skal “klø" på og få det lån de har brug for. Sørg nu for at få nogle gode betingelser. Det er stadig “købers marked" hos bankerne.
    Held og lykke.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.