Genvindingsanlæg

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • lululForfatter
    Indlæg
  • #95498
    lululForfatter

    Hejsa – i vores for nyligt købte 70’er-hus på 170 kvm. vil vi, udover at skifte vinduer og blæse mere isolering ind i loftet, også gerne have installeret et genvindingsanlæg for at få bedre indeklima i alle rum.

    Hvilken model kan I anbefale? Jeg tænkte umiddelbart en Nilan Comfort 300 eller ECO – nogle erfaringer?

    #223000
    MichaelForfatter

    Kender ikke de specifikke modeller, men jeg har selv et kompakt Nilan anlæg med aktiv varmegenvinding (varmepumpe). Comfort-serien er passiv varmegenvinding såvidt jeg kan se.

    Selv ville jeg vælge varmepumpe-løsningen (igen) fordi indblæsningsluften bidrager til opvarmningen af boligen mens den passive løsning “blot" udskifter luften og blæser luft ind der er lidt koldere end udsugningsluften. Prisforskellen har jeg ikke set på.

    Men helt generelt kræver sådanne anlæg er relativt tæt hus. Særligt er vinduer, døre og dampspærre kritiske parametre i den ligning og så skal rørene isoleret rigtigt på loftet for at undgå varmetab

    Løsningen giver en rigtig god komfort synes jeg og man slipper man for dug på indersiden af vinduerne i soveværelserne i vinterperioden.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.