Real Kredit eller Prioritetslån?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Michael Madsen (1) (2)Forfatter
    Indlæg
  • #95488
    Michael Madsen (1) (2)Forfatter

    Hej Mybanker,

    Min kone og jeg kigger på en projekt ejendom (nybyggeri) til 2.6 mill.

    Vi vil gerne have:
    Fast rente (og kende den faste udgift)
    25-30 år løbetid,
    Og uden afdrag de første 5-10 år

    (Det er den korte version)
    Vi kan låne de 20% andensteds, så spørgsmål er så:
    De resterende 80% af lånet – hvordan skal de så finansieres smartest?

    (Den lidt længere)
    Min bankrådgiver har rådet mig til at tage et prioritetslån, med fast rente over 30 år (Jyskebanks L30 lån, fast forrentet med afdragsfrihed), men jeg kan læse der er en basis rente 2%, og så et variabelt tillæg på 0,7% og at det variable tillæg kan ændres over tid (og umiddelbart uden loft eller kurssikring).
    Altså har jeg principielt en lige så stor risiko som ved et flekslån.. Eller ?

    Samtidig er bidragssatserne ved realkreditlånene på vej op.

    Så.. Hvad er smarteste måde af finansiere på?

    Mvh
    Michael

    #222816
    thsvForfatter

    Lyder som et voldsomt tillæg, men du skal nok kigge på satserne for de forskellige lån.
    L30 = 2,61%
    L30 afdragsfri = 2,84%
    L30 plus = 2,85%
    L30 plus afdragsfri = 3,15%

    Så tillægget for plus-lånet er 0,31%, mens tillægget for afdragsfri er 0,27%, men ikke helt det samme.
    Husk at tillægget skal betales for hele lånet, altså op mod 6.000 kr årligt, så der skal stå omkring 200.000 kr på modkontoen for at det er rentabelt.
    Jeg ville vælge L30 afdragsfri i dit tilfælde, så I kan skabe en opsparing.
    Men husk igen at den ekstra rente betales på hele lånet, så overvej om I ikke har råd til at afdrage de små 50.000 kr om året som det billigste lån koster. I sparer jo lige omkring 5.000 kr i renter årligt ved at afdrage på lånet.

    #222824
    Michael Madsen (1) (2)Forfatter

    Jeg uddyber lige,

    Det er JB L30 vi har fået tilbudt, med afdragsfrihed til =2,85%.

    Da vi skal have 20% lånet reduceret først (vi har ikke pengene, men låner dem) – er afdragsfriheden desværre nødvendig.

    Men det syntes jeg ikke gør mig meget klogere i hele spørgsmålet omkring prioritet vs. real kredit.

    Realkredit bidragsydelsen er reguleret ved opjustering, mens bankernes prioritets tillæg (det variable rente tillæg) er ureguleret – hvorfor jeg er udtryg ved dette.
    Og det er her jeg spørger/søger erfaringer.

    #222830
    thsvForfatter

    Uh, sorry, troede I havde de 20% kontant!

    Glem prioritetslån på RK-delen i så fald, men meget gerne prioritet på banklånet over 80%.

    PS: det kan stadigvæk være billigst at afdrage på begge lån sideløbende, da merrenten jo er ca. 10% af det afdragede beløb og I trods alt sparer de 2,61% af det I afdrager på RK-lånet. Så er bankrenten under ca. 8% vil restgælden efter 5 år være lavere ved sideløbende afdrag.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.