Optage nyt realkreditlån for at betale banklån ud?

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • ctribForfatter
    Indlæg
  • #95483
    ctribForfatter

    Min kæreste og jeg købte bolig på Amager i jan. 2015.

    Vi gav 2.900.000 for 113 m2 villa i en helårshaveforening.

    For kort tid siden er et sammenlignligt hus på 80 m2 længere nede af gaden solgt til 3.000.000 (udbudt til 3.200.000).

    Jeg vurderer derfor vores hus værdi til 3.500.000 pga. prisstigninger i området og de forbedringer vi har lavet (Ny Facade og gennemrenoveret køkken/alrum)

    Vi optog et 30-årigt lån med afdragsfrihed (10 år) til 2,5% og en kurs på over 99. Restgæld er 2,3 mio.

    Derudover har vi et banklån på 300.000 kr, som vi betaler af på over de 10 år, hvor vi har afdragsfrihed. Renten er her 5%.

    Og så til spørgsmålene:

    1) Hvis vores realkredit giver os ret i at boligens værdi er steget til eksempelvis 3,5 mio, kan det så ikke betale sig at optage et ekstra-lån hos dem for at betale de 300.000 kr vi skylder banken ud? Eller vil stiftelsesomkostninger sluge den rentebesparelse vi får?

    2) Hvis svaret på spørgsmål 1 er JO: Er det så et ’tillægslån’ man optager hos realkreditten eller er det mon det originale lån man lægger om til et højere beløb?

    3) Hvis svaret på spørgsmål 2 er et tillægslån: Skal vi så tage det over den 10-årige periode, hvor vi har vores banklån eller hvordan gør man? Og kan man så f.eks. tage det som et F5-lån f.eks. eller hvordan?

    Håber ikke at mine spørgsmål er helt uduelige 🙂 Hvis I har et link til en side der forklarer mulighederne i vores situation er det også meget fint.

    På forhånd tak

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.