Omlægning af Lån 3,5 OA til 2% med afdrag

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • VådhundForfatter
    Indlæg
  • #95437
    VådhundForfatter

    Hej alle i kloge hoveder 🙂

    Min hustru og jeg er lidt i vildrede om hvad der kan betale sig.

    #222272
    VådhundForfatter

    Hej alle i kloge hoveder 🙂

    Min hustru og jeg er lidt i vildrede om hvad der kan betale sig.

    Vi har i dag 3,5% afdragfrit. Vi har overvejet at omlægge til 2% med afdrag, dog vil vores lån stige med ca 60.000 kr, hvoraf vi skal af med ca 1700 kr mere om måneden efter skat.

    Vi har ydermere et lån i vores bank på +300.000 kr. som vi hidtil har brugt afdragsfriheden på afvikle hurtigere. Nu står vi dog i den situation at vi kan omlægge til afdrag for den lille merudgift og samtidig holde det store afdrag på boliglånet.

    Eller vil det hellere kunne svare sig at smide de 1700-2000 kr vi ville få i merudgift til kreditforeningen om måneden oveni i banklånet også beholde afdragsfriheden til banklånet er ude af verden, for så at stoppe afdragsfriheden og begynde at afvikle med en rente på 3,5%?

    #222274
    thsvForfatter

    Hvor store er lånene?
    Og hvilken rente på banklån?
    Hvor henne har I lånt?

    Omlægningen er under alle omstændigheder rentabel med den store rentebesparelse på RK-lånet og ydermere sparer I mindst 0,3% på adm.bidraget, hvilket alene er nok til at det er en fordel at afdrage på begge lån sideløbende.
    Alene renteforskellen på RK-lånet er på 30.000 kr ved 2 mill. og kan forrente 5-600.000 kr i banklån ved 6-5% i rente.
    Kun hvis I skal flytte indenfor 3 år kan omlægningen blive tvivlsom, men ved uændret rente er 2% lånet jo stadigvæk pænt under kurs 100 mange år frem.

    #222284
    VådhundForfatter

    Hej thsv

    Vi har lån i totalkredit. 2 lags belåning hvoraf et er på 1.400.000 og et med renteloft på 400.000. Det store er afdragsfrit, som vi overvejer at lægge om. Det lille lån er simpelthen for dyrt at indfri plus renten på de 400.000 er tæt på 0% 🙂
    Renten på banklånet er 5% og vi skylder som sagt ca. 300.000 kr i det.

    Hvis vi vælger at omlægge til 2% fast vil vores hovedstol stige med de ca. 60.000kr. Vi kan også vælge at låne op i huset til udbetaling af noget af banklånet. Så vil vores hovedstol stige med ca 140.000 kr og vi vil få ca 67.000kr i hånden som kan bruges på afvikling af banklånet.

    Vi har ingen planer om at flytte før vi bliver gamle og skal på plejehjem 🙂

    Min hovedpine går på om det kan betale sig at omlægge nu kursen er så lav. Der vil trods alt gå nogle år før det er “tjent hjem" og spørgsmålet er om der kommer noget fordelagtigt i mellemtiden?

    #222286
    thsvForfatter

    Snak med banken om det så kan betale sig, de 2 gl. lån skal jo respektere det nye lån og så bliver billedet pludseligt meget grumset.

    En omlægning kræver nok at I indfrier begge RK-lån og omlægger til et stort 2% lån, specielt hvis I skal kunne udnytte de afdrag I har foretaget på toplånet.

    Men tag en snak med banken om mulighederne, med 3 lån er det kun dem, der kan vejlede jer.

    PS: vær ikke bange for kurstabet, I får et historisk billigt lån.

    #222292
    peter holm larsenForfatter

    Hej er enig med thsv, kurstabet er kun et teoretisk tab som er uden betydning når i vil blive i huset.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.